Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
5/1976 -
Otázky a názory Questions and opinions

Page: 567-579
Author: Stračnár, E.
Key words:

Annotation:

The complexity of the transition of the teaching theory from the bourgeois and objectivist view of the teaching process to the Marxist-Leninist view has made itself felt also in the conditions of building Socialist education in Czechoslovakia. The search for new ways of approach to a scientific explanation of starting-point problems of the teaching theory in our country has been positively influenced by contributions of the Soviet pedagogical science, which quite naturally and regularly has developed new views of questions concerning the substance, the mission and the laws of the teaching process. As a result of a certain amount of conservatism, some traditional ideas and processes continue being applied in the teaching process, and they result in low efficiency of educational work even though quantitatively, under the conditions of Socialist construction, the educational system in Czechoslovakia has been developing with immense speed. Development in the past thirty years has shown that concentration on meeting the demand for an upward trend in education by means of organizational changes in the education system has not led to raising the quality of results attained by schools in their work. Consequently, attention is being transferred to problems of basic changes in the content and process of education. Coming to the forefront is the fundamental demand for structural changes in this field. New solutions are inevitable in such significant problems as the relationship of the scientific and didactic systems in the selection and arrangement of the educational content in the structure of individual subjects, defining the basis subject-matter from the viewpoint of differentiated educational content, pointing out qualitatively new features (productivity, dynamism, activity, purposefulness, creativeness, operational efficiency) as well as such questions as the potentialities and ways of a scientific management of the teaching process. They are the problems to which the interest of researchers into the theory teaching is also directed by conclusions of the plenary session of the Central Committee of the Communist Party of Czechoslovakia of July, 1973.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}