Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/1965 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

Page: 285-292
Author: Skoupil, Z.
Key words:

Annotation:

Mathematical linguistics, as a new methodological trend in linguistics, is of considerable importance also for pedagogy. It concerns especially the didactic of language teaching (whether the teaching of the mother tongue or of foreign languages), and an exact description of a certain language as well as of the learners’ means of expression is a valuable contribution to this didactic. We can even consider the possibility of using new linguistic approaches in the actual methodological processes in language teaching, e. g. in determining syntactical relations in a sentence. In this connection the author deals with the significance of the algebraic theory of graphs, the principles of generative grammar and the formalized description of the sentence in Danes’s conception for these purposes. However, a satisfactory solution of the problems involved with regard to the didactic aims is a difficult task, which requires co-operation between linguists and methodologists and also experimental verification. Positive results would help to make school parsing more exact and to elaborate the connection between linguistic training on one hand, and the teaching of mathematics, technical subjects and natural science on the other hand. In other words it would meet the demand for polytechnical modernized education. An exact description of the pupils’ linguistic media as well as that of linguistic expressions enabling the passing of information in teaching in general is important not only for the didactics of all the subjects in which the subject-matter is being presented by means of the natural language, but also for the development of the theory of education which aims at defining the teaching process as part of informational or more broadly cybernetic phenomena.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}