Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/2009 -
Studie Studies

Page: 350-364
Author: Kaščák, O.
Key words: enrolment, welcome festivity, school socialization, ritual of transition, preliminal, liminal and postliminal stage.

Annotation:

This article offers an educational analysis of elementary school entry rituals from the ethnographical point of view. These rituals are analysed as complex contexts of socialisation, as processes of structured social learning and not only as affirmative rituals confirming the new state of schoolchild. Thus they can be understood as „rituals of designation“ (Bourdieu) of the new state, and rituals by which it is suc-cessively established, From the ethnological point of view these rituals fall into the category of what are known as rites of passage. Van Gennep‘s three-stage model of transitional rituals is taken into consideration in this study. Accordingto this model every ritual of transition has apreliminal stage (ritual separation), a liminal stage (ritual passage) and a postlimi-nal stage (ritual incorporation). These stages altogether effect the successive transformation of novice‘s identity. The data on school entry rituals her has been obtained from the author‘s researches in Slovak elementary schools, using the method of participatory observation. The data are subsequently compared with thematically related German research carried out by J. Zirfas (2004). The preliminal stage involves the specific spatial framing of new pupils (gathering outside the classes and in some cases outside the school) and discursive framing of the situation - welcome speeches from older schoolmates, school management or local authorities. The liminal stage involves individual calling of the new pupils up to the auditorium. Reading out their forenames and surnames, their assignment to specific class and teacher and subsequent their accompaniment to their new classroom. The postliminal stage involves the regimentation of the pupil‘s behaviour within the classroom, the teacher‘s instruction first directed at children, but later at the parents as well. In this way the cycle of complex school initiation is completed and aceptance of the new social order achieved.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}