Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
5/1968 -
Padesát let československé školy a pedagogikyFifty Years of Czechoslovak School and Pedagogy

Page: 685-692
Author: Holešovský, F.
Key words:

Annotation:

This paper follows a discussion about the contemporary situation in our pedagogy and shows how present-day theory and practice of aesthetic education, too, is marked by lack of clarity and unity. This concerns especially the basic aesthetico pedagogical categories. It is obvious that it is just the area of aesthetics that is more strongly than any other connected with domestic traditions and domestic sources of culture and art, social culture and domestic aesthetico-pedagogical sources. The nineteen-fifties mean the orientation of our pedagogy on the Soviet school and Marxist pedagogy, but they caused the breaking off of contacts with the new pedagogical thinking in the West. In the integration and differentiation tendencies, as they have manifested themselves lately both in art and in pedagogy, aesthetic education is characterized by a prevalence of differentiation efforts. This fact results not only from the contradiction between the preference and the influence of the instructional methodological literature in relation to the general pedagogical literature, but also from the specific situation of education and school administration. Using the case of theoretical works and meetings of educationists with the workers in the field of art and aesthetics, the author demonstrates how pedagogical and aesthetic theories are getting closer together at present and how this rapprochement helps to deepen the thought and practice in both these disciplines. This rapprochement has a special significance from the viewpoint of the development of artistic kinds in our national cultures and from the viewpoint of generalizing modern art and making it understandable to the broadest sections of the people. In the structures of theoretical disciplines the structure of aesthetic pedagogy and psychology is still missing. The paper ends by a demand for a systematic development of theoretical work in specific departments whose work would be research into the aesthetic relationship to art and everyday reality. It is just nowadays that this demand is of urgent significance in our cultural conditions.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}