Cíl projektu

Cílem projektu je výrazná inovace programu vzdělávání výchovných poradců, realizovaného na PedF UK – katedře psychologie a jeho realizace pro minimálně 45 vybraných učitelů základních a středních škol Středočeského kraje.  Účastníci získají v rámci tohoto projektu vzdělání požadované pro kvalifikovanou práci výchovného poradce, které vyplývá z požadavků stanovených vyhláškou 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. Vzdělávací program vychází z dlouhodobé zkušenosti se vzděláváním výchovných poradců na PedF UK, katedře psychologie /od roku 1993/. V rámci projektu bude nabízen inovovaný vzdělávací program, který akcentuje podporu kompetencí budoucích výchovných poradců v oblasti kariérového poradenství a volby další vzdělávací dráhy žáků, věnuje zvýšenou pozornost specifikům péče o žáky – cizince a vybaví výchovné poradce dostatečným teoretickým zázemím i praktickými dovednostmi v oblasti nejen diagnostiky, ale i intervence na poli sociálního klimatu třídy a školy. Vhodná intervence a péče o sociální prostor školy se pak odrazí ve vlastních sociálních kompetencích žáků.

Vzdělávací program je koncipován jako 250 hodinový, je rozdělen do 11 tematických výukových bloků, které budou realizovány na 9 třídenních seminářích. V průběhu druhého roku studia budoucí výchovní poradci absolvují také týdenní stáž v pedagogicko- psychologické poradně, která jim umožní nastartovat bližší spolupráci s poradenskými zařízeními v dané lokalitě.  Pro podporu samostudia budoucích výchovných poradců bude využíváno aplikace Moodle, která umožní e-learningovou formu výuky.

Popis cílové skupiny

Cílovou skupinu projektu jsou pedagogičtí pracovníci – učitelé základních a středních škol (podmínkou je ukončené magisterské studium), kteří mají zájem o rozšíření své kvalifikace v oblasti výchovného poradenství, tedy zájemci o tento post na školách ve středočeském kraji. Jedná se minimálně o 45 pedagogických pracovníků, kteří budou v projektu vzděláváni. Sekundárně jsou cílovou skupinou i výchovní poradci, kteří již na jiných než zapojených školách působí a kteří budou mít přístup k metodickým i studijním materiálům vzniklým v tomto projektu a mohou je využít k vlastnímu vzdělávání.

Přínos pro cílovou skupinu

Přínos projektu pro pedagogické pracovníky  spočívá především v získání a osvojení nových znalostí a dovedností, získání nových kompetencí, které nasedají na potřeby každodenního působení na škole v pozici výchovného poradce.  Prostředkem k tomu je teoretické i praktické  vzdělávání a proškolení v okruzích témat, která byla vybrána tak, aby reflektovala nejen činnosti, které má dle vyhlášky výchovný poradce naplňovat, ale aby také reflektovala reálné potřeby praxe. Jedná se o témata: 1) Kariérové poradenství, poradenství při volbě školy a povolání  2) Školní třída, pedagogické vedení a diagnostika školního a třídního klimatu 3) Vztah rodiny, žáka a školy 4) Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na žáky cizince, 5) výchovně problémový žák, 6) Nadaný žák, 7) Vývojové a výchovné komplikace a odchylky 8) monitorování, evaluace a autoevaluace výchovného poradenství, 9) Právní rámec poradenských služeb ve škole, 10) poradenství – stav a vývoj v ČR a ve světě.  Specifický přínos budou mít pro účastníky vzdělávání jednotlivé úkoly, na kterých budou pracovat, i produkty, které jim budou ke studiu poskytovány: Praxe v pedagogicko- psychologické poradně slouží vhledu do systému péče o žáka, umožňuje nahlédnout do postupu a způsobu práce v jiné instituci a jiných odborníků (psycholog, speciální pedagog), umožňuje navázat nové kontakty, či upevnit  a prohloubit stávající spolupráci. V průběhu studia budou účastníci vést portfolio, které dokumentuje a odráží jejich způsob řešení aktuálních situací ve škole, dokumentuje jejich schopnost diagnostiky školního klimatu a práce se třídním kolektivem, postupy při kariérovém poradenství pro žáky, techniky vedení rozhovorů. Je materiálem, ke kterému se lze vracet, sdílet prostřednictvím něj zkušenosti s kolegy. Metodické materiály a publikace, které vzniknou (dostupné fyzicky či v prostředí Moodle), budou vždy přítomnou teoretickou oporou při další práci výchovných poradců.