(CZ) Dewey a „český Dewey“, pedagogika a ideologie
(EN) Dewey and “the Czech Dewey”, Pedagogics and Ideology
Autor / Author: Šíp, R.
Klíčová slova / Key words: alternativní pedagogika, Dewey, kontinuum cílů a prostředků, kontinuita zkušenosti, pragmatistická pedagogika, sociální kontrola
alternative educational theory, Dewey, continuum of ends and means, continuum of experience, pragmatist pedagogy, social control
Autor v textu dokládá skutečnost, že Dewey nebyl v Českém prostředí řádně pochopen, a tedy ani aplikován. To může vést k odmítnutí údajné „Deweyho pedagogiky“. Ve druhé části textu se autor věnuje epistemologické metarovině a kontinuu cílů a prostředků jako pozadí, které utváří pragmatistickou pedagogiku. V rámci tohoto pozadí se dotýká důležitého rozlišení na výuku vedenou prostřednictvím smysluplné činorodé aktivity (occupation) a výuku úzce zaměřenou na přípravu na zaměstnání (vocation). Ve třetí části představuje dva základní principy deweyovské pedagogiky – kontinuitu a interaktivní charakter zkušenosti a sociální kontrolu pedagogického procesu, která probíhá socializací a intelektualizací původních impulzů žáka. Na těchto principech autor dokládá, že Deweyho pedagogiku nemůžeme považovat za „pedocentrickou“. Pedocentrimus je zde ve vztahu k Deweyho dílu představen jako jeden z projevů ideologizace pedagogického diskurzu. Ve čtvrté části je poukázáno na to, jak byly Deweyho myšlenky ideologizovány již v americkém progresivistickém hnutí. V páté části autor upozorňuje na analogické tendence v českém pedagogickém diskurzu.
Annotation:
The author shows that Dewey has not been properly understood in the Czech environment, and so has not been properly applied either. This can lead to a complete rejection of the supposed “Dewey educational theory”. In the second part of the article the author looks at the epistemological meta-level and continuum of aims and means as the formative background of pragmatist pedagogics. Against this background, he considers the important distinction between teaching orientated to meaningful activity (occupation) and teaching narrowly directed to training for employment (vocation). In the third part he presents the two fundamental principles of Deweyian teaching theory: continuity and the interactive character of the experience and social control of the educational process, which takes place through the socialisation and intellectualisation of the original impulses of the pupil. With appeal to these principles the author shows that we cannot see Dewey’s educational principles as “pedocentric”. Pedocentrism, in relation to Dewey’s work, is shown to be one of the expressions of the ideologising of pedagogic discourse. In the fourth part attention is directed to the way in which Dewey’s ideas were already ideologised within the American progressive movement. In the fifth part the author highlights analogical tendencies in Czech pedagogical discourse.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Dewey, J. (1992). The collected works of John Dewey. Charlottesville: InteLex.
Dewey, J. (2012). Unmodern philosophy and modern philosophy. Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press.
Eastman, G. (1967). The ideologiying of theories: John Dewey's educational theory, a case in point. Educational Theory, 17(2), 103–119.
http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-5446.1967.tb00293.x
Eldridge, M., (1998). Transforming experience. John Dewey's cultural experience. Nashville and London: Vanderbilt Uiversity Press.
Fairfield, P. (2009). Education after Dewey. New York: Continuum.
Husserl, E. (1996). Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha: Academia.
Jablonka, E., & Lamb, M. J. (2005). Evolution in four dimensions: Genetic, epigenetic, behavioral, and symbolic variations in the history of life. Cambridge (USA): Bradford Books & MIT Press.
Johnson, M. (2008). The meaning of the body. Aesthetics of human understanding. Chicago: Chicago University Press.
Jůva, V., jr., & Jůva, V., sr. (2003). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.
Kant, I. (2001). Kritika čistého rozumu. Praha: Oikoymenh.
Kasper, T., & Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
Key, E. (1909). The century of the child. New York: G. P. Putnam's Sons. Dostupné z https://archive.org/details/centurychild00frangoog
Koťa, J. (2015). Václav Příhoda, Stanislav Vrána a údajný pragmatismus v pokusné měšťanské škole ve Zlíně. In M. Pánková, D. Kasperová & T. Kasper (Eds.), Meziválečná školská reforma v Československu (s. 81–97). Praha: Academia a Národní pedagogické muzeum Jana Amose Komenského.
Krankus, M. (2015). Pojem skúsenosti v pedagogike J. Deweyho. In M. Pánková, D. Kasperová & T. Kasper (Eds.), Meziválečná školská reforma v Československu (s. 98–111). Praha: Academia a Národní pedagogické muzeum Jana Amose Komenského.
Latour, B. (2003). Nikdy sme neboli moderný. Bratislava: Kalligram.
Lengborn, T. (1993). Ellen Key. Prospects: The Quarterly Review of Comparative Education, 13(3/4), 825–837.
http://dx.doi.org/10.1007/BF02195152
Lorenz, K. (1982). Kant's doctrine of the a priori in the light of contemporary biology. In H. Plotkin, H. (Ed.), Learning, development and culture: Essays in evolutionary epistemology (s. 121–143). West Sussex: Wiley and Sons.
Lorenz, K. (1997). Odumírání lidskosti. Praha: Mladá fronta.
Oyoma, S. (2000). Evolution's eye. A system of view of the biology-culture divide. Durham: Duke University Press.
http://dx.doi.org/10.1215/9780822380658
Steele, E. J., Lindley, R. A., & Blanden, R. V. (1998). Lamarck's signature. How retrogenes changing Darwin's natural selection paradigm. Reading: Perseus Books.
Singule, F. (1991). Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN.
Strouhal, M. (2015). Deweyho epistemologie a pedagogika problému. In M. Pánková, D. Kasperová & T. Kasper (Eds.), Meziválečná školská reforma v Československu (s. 112–135). Praha: Academia a Národní pedagogické muzeum Jana Amose Komenského.
Šíp, R. (2014). Zkušenost v Deweyho experimentální metafyzice: Radikální překročení subjekt-objektové epistemologie. Organon F, 21(1), 63–81.
Šíp, R. (2015). Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, 25(5), 649–670.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-5-671
Šíp, R. (2016). Paradigmatický obrat: Filozofická analýza současné pedagogiky. (vyjde v nakladatelstvích Triton a MUNIPress 2016).
Šíp, R., & Švec, V. (2013). Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole. Pedagogická orientace, 23(5), 664–690.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-5-664
Váňová, R. (1996). Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: Pedagogická fakulta UK.
Višňovský, E. (2009). Štúdie o pragmatizme a neopragmatizme. Bratislava: Veda.
Weber, M. (1998). Objektivita" sociálního a sociálněpolitického poznání. In M. Havelka (Ed.), Metodologie, sociologie a politika (s. 7–63). Praha: Oikoymenh.
Westbrook, R. B. (1991). John Dewey and American democracy. New York: Cornell University Press.
Dewey, J. (1992). The collected works of John Dewey. Charlottesville: InteLex.
Dewey, J. (2012). Unmodern philosophy and modern philosophy. Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press.
Eastman, G. (1967). The ideologiying of theories: John Dewey's educational theory, a case in point. Educational Theory, 17(2), 103–119.
http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-5446.1967.tb00293.x
Eldridge, M., (1998). Transforming experience. John Dewey's cultural experience. Nashville and London: Vanderbilt Uiversity Press.
Fairfield, P. (2009). Education after Dewey. New York: Continuum.
Husserl, E. (1996). Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha: Academia.
Jablonka, E., & Lamb, M. J. (2005). Evolution in four dimensions: Genetic, epigenetic, behavioral, and symbolic variations in the history of life. Cambridge (USA): Bradford Books & MIT Press.
Johnson, M. (2008). The meaning of the body. Aesthetics of human understanding. Chicago: Chicago University Press.
Jůva, V., jr., & Jůva, V., sr. (2003). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.
Kant, I. (2001). Kritika čistého rozumu. Praha: Oikoymenh.
Kasper, T., & Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
Key, E. (1909). The century of the child. New York: G. P. Putnam's Sons. Dostupné z https://archive.org/details/centurychild00frangoog
Koťa, J. (2015). Václav Příhoda, Stanislav Vrána a údajný pragmatismus v pokusné měšťanské škole ve Zlíně. In M. Pánková, D. Kasperová & T. Kasper (Eds.), Meziválečná školská reforma v Československu (s. 81–97). Praha: Academia a Národní pedagogické muzeum Jana Amose Komenského.
Krankus, M. (2015). Pojem skúsenosti v pedagogike J. Deweyho. In M. Pánková, D. Kasperová & T. Kasper (Eds.), Meziválečná školská reforma v Československu (s. 98–111). Praha: Academia a Národní pedagogické muzeum Jana Amose Komenského.
Latour, B. (2003). Nikdy sme neboli moderný. Bratislava: Kalligram.
Lengborn, T. (1993). Ellen Key. Prospects: The Quarterly Review of Comparative Education, 13(3/4), 825–837.
http://dx.doi.org/10.1007/BF02195152
Lorenz, K. (1982). Kant's doctrine of the a priori in the light of contemporary biology. In H. Plotkin, H. (Ed.), Learning, development and culture: Essays in evolutionary epistemology (s. 121–143). West Sussex: Wiley and Sons.
Lorenz, K. (1997). Odumírání lidskosti. Praha: Mladá fronta.
Oyoma, S. (2000). Evolution's eye. A system of view of the biology-culture divide. Durham: Duke University Press.
http://dx.doi.org/10.1215/9780822380658
Steele, E. J., Lindley, R. A., & Blanden, R. V. (1998). Lamarck's signature. How retrogenes changing Darwin's natural selection paradigm. Reading: Perseus Books.
Singule, F. (1991). Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN.
Strouhal, M. (2015). Deweyho epistemologie a pedagogika problému. In M. Pánková, D. Kasperová & T. Kasper (Eds.), Meziválečná školská reforma v Československu (s. 112–135). Praha: Academia a Národní pedagogické muzeum Jana Amose Komenského.
Šíp, R. (2014). Zkušenost v Deweyho experimentální metafyzice: Radikální překročení subjekt-objektové epistemologie. Organon F, 21(1), 63–81.
Šíp, R. (2015). Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, 25(5), 649–670.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-5-671
Šíp, R. (2016). Paradigmatický obrat: Filozofická analýza současné pedagogiky. (vyjde v nakladatelstvích Triton a MUNIPress 2016).
Šíp, R., & Švec, V. (2013). Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole. Pedagogická orientace, 23(5), 664–690.
http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-5-664
Váňová, R. (1996). Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: Pedagogická fakulta UK.
Višňovský, E. (2009). Štúdie o pragmatizme a neopragmatizme. Bratislava: Veda.
Weber, M. (1998). Objektivita" sociálního a sociálněpolitického poznání. In M. Havelka (Ed.), Metodologie, sociologie a politika (s. 7–63). Praha: Oikoymenh.
Westbrook, R. B. (1991). John Dewey and American democracy. New York: Cornell University Press.