(CZ) Kategorizace jako myšlenková operace u dětí na počátku školní docházky v kontextu různých socio-kulturních prostředí
(EN) Categorisation as an Intellectual Operation in Children at the Beginning of their School Years in the Context of Different Social-Cultural Environments
Autor / Author: Denglerová, D.
Klíčová slova / Key words: kognitivní procesy, inteligence, myšlení, kategorizace, socio-kulturní prostředí
cognitive processes, intelligence, thinking, categorisation, socio-cultural environment
Studie z oblasti interkulturní psychologie zaměřené na otázku, jak sociální a kulturní prostředí ovlivňuje kognitivní procesy, obvykle srovnávají velmi odlišné kultury žijící ve vzdálených geografických lokalitách. Zjišťují, že příslušníci západní kultury obvykle preferují analytický způsob myšlení a jsou více nezávislí na kontextu, zatímco příslušníci východní kultury preferují spíše holistické způsoby myšlení a jsou pro ně důležitější vztahy mezi objekty a jejich kontextem. Cílem předkládané studie je ověřit, zda se podobné rozdíly mohou nalézat i mezi dětmi pocházejícími z různých kulturních prostředí v rámci naší republiky. Konkrétně je analýza zaměřena na schopnost kategorizace u dětí na počátku školní docházky a jsou srovnávány romské děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a děti z běžného prostředí. V první části studie jsou uvedena teoretická východiska, v druhé části je představen vlastní výzkumný nástroj a ve třetí části jsou prezentována data získaná testováním téměř tří set dětí. Výsledky nejsou jednoznačné. Nepotvrzují předpokládanou preferenci kontextově podmíněné kategorizace ani preferenci barvově podmíněné kategorizace u romských dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Annotation:
Studies in the field of intercultural psychology focussing on the question of how social and cultural environments affect cognitive processes usually compare very different cultures in geographical localities distant from each other. They find that members of Western culture usually prioritise an analytical mode of thinking and are more context-independent, while members of Eastern culture tend to prefer holistic modes of thing and for them the relationships between objects and their context are more important. The aim of this study is to test whether similar differences can also be found between children from different cultural environments within the Czech Republic. Specifically, the analysis is directed towards the categorisation abilities of children at the beginning of primary school and involves a comparison between Roma children from a socially under-privileged environment and children from ordinary backgrounds. The first part of the study sets out the theoretical starting-points, the second part presents the research instrument used, and the third part presents the data obtained by testing almost three hundred children. The results are not clearcut. They do not confirm a preference for contextually conditioned categorisation or preference for colour conditioned categorisations among Roma children from socially under-privileged environments.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References:
Bartholomew, D. J. (2004). Measuring intelligence. Facts and fallacies. Cambridge: CUP.
http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511490019
Denglerová, D. (2012a). Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti. In J. Němec (Ed.), Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie (s. 71–82). Brno: Paido.
Denglerová, D. (2012b). Percepce jako složka inteligence – sociálně znevýhodněné děti na začátku školní docházky. In L. Gulová (Ed.), Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu (s. 106–112). Brno: Munipress.
Dočkal, V. (2007). Meranie schopností v interkultúrnom kontexte. In L. Kolman (Ed.), Komunikace mezi kulturami (s. 51–68). Praha: Alfa.
PMid:18088341
Flynn, J. R. (2007). What is intelligence? Beyond the Flynn efect. Cambridge: CUP.
http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511605253
Chiu, L. (1972). A cross-cultural comparison of cognitive styles in Chinese and American children. International Journal of Psychology, 7(4), 235–242.
http://dx.doi.org/10.1080/00207597208246604
Imai, M., & Gentner, D. (1997). A cross-linguistic study of early word meaning: Universal ontology and linguistic influence. Cognition, 62(1), 169–200.
http://dx.doi.org/10.1016/S0010-0277(96)00784-6
Gladwell, M. (2007). What I.Q. doesn't tell you about race? New York: New Yorker. Dostupné na http://www.gladwell.com/2007/2007_12_17_c_iq.html
Kitayama, S., & Cohen, D. (Eds.). (2010). Handbook of cultural psychology. New York, London: The Guilford Press
Kundrátová, B. (2000). Hodnotová orientácia rómskych detí. In D. Keller & J. Šturma (Eds.), Psychologie pro třetí tisíciletí. Praha: ČMPS.
Kundrátová, B. (2006). Vývin abstraktno-vizuálneho uvažovania rómskych detí. Praha: ČMPS. Dostupné na http://cmps.ecn.cz/pd/2006/texty/pdf/kundratova.pdf
Markman, E. M. (1990). Constraints children place on word meanings. Cognitive Science, 14(1), 57–77.
http://dx.doi.org/10.1207/s15516709cog1401_4
Markman, E. M., & Hutchinson, J. E. (1984). Children's sensitivity to constraints on word meaning: Taxonomic versus thematic relations. Cognitive Psychology, 16(1), 1–27.
http://dx.doi.org/10.1016/0010-0285(84)90002-1
Matsumoto, D., & Juang, L. (2008). Culture and psychology. Andover: Wadsworth Cengage Learning.
http://dx.doi.org/10.1177/0022022108315489
http://dx.doi.org/10.1177/0022022107311854
Miaymoto, Y., & Wilken, B. (2013). Cultural differences and their mechanism. In D. Reisberg (Ed.), Oxford handbook of cognitive psychology. New York: Oxford University Press.
http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195376746.013.0061
Nisbett, R. E. (2003). The geography of thought: How Asians and Westerners think differently…and why. New York: Free Press.
PMCid:PMC196945
Nisbett, R. E. (2010). Intelligence and how to get it. London, New York: W. W. Norton.
Nisbett, R. E., & Miyamoto, Y. (2005). The influence of culture: holistic versus analytic perception. Trends in Cognitive Sciences, 9(10), 467–474.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tics.2005.08.004
PMid:16129648
Plháková, A. (1999). Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc: UP.
Průcha, J. (2010). Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál.
Riedel, A., & Guo, Q. (2011). Does culture have an effect on cognitive patterns? Examination of cultural effect on categorization. Washington, DC: American Educational Research Association. Dostupné na http://crame.educ.ualberta.ca/docs/AERA_2011_Effect%20of%20Culture%20on%20Categorization%20_Riedel%20&%20Guo.pdf
Ruisel, I. (2001). Základy psychologie inteligence. Praha: Portál.
Říčan, P. (2000). S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha: Portál.
Sekyt, V. (1998a). Odlišnosti mentality Romů a původ těchto odlišností. In T. Šišková (Ed.), Výchova k toleranci a proti rasismu (s. 69–74). Praha: Portál.
Sekyt, V. (1998b). Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. In T. Šišková (Ed.), Výchova k toleranci a proti rasismu (s. 82–95). Praha: Portál.
Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.
Unsworth, S. J., Sears, C. R., & Pexman, P. M. (2005). Cultural influences on categorization processes. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36(6), 662–688.
http://dx.doi.org/10.1177/0022022105280509
Bartholomew, D. J. (2004). Measuring intelligence. Facts and fallacies. Cambridge: CUP.
http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511490019
Denglerová, D. (2012a). Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti. In J. Němec (Ed.), Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie (s. 71–82). Brno: Paido.
Denglerová, D. (2012b). Percepce jako složka inteligence – sociálně znevýhodněné děti na začátku školní docházky. In L. Gulová (Ed.), Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu (s. 106–112). Brno: Munipress.
Dočkal, V. (2007). Meranie schopností v interkultúrnom kontexte. In L. Kolman (Ed.), Komunikace mezi kulturami (s. 51–68). Praha: Alfa.
PMid:18088341
Flynn, J. R. (2007). What is intelligence? Beyond the Flynn efect. Cambridge: CUP.
http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511605253
Chiu, L. (1972). A cross-cultural comparison of cognitive styles in Chinese and American children. International Journal of Psychology, 7(4), 235–242.
http://dx.doi.org/10.1080/00207597208246604
Imai, M., & Gentner, D. (1997). A cross-linguistic study of early word meaning: Universal ontology and linguistic influence. Cognition, 62(1), 169–200.
http://dx.doi.org/10.1016/S0010-0277(96)00784-6
Gladwell, M. (2007). What I.Q. doesn't tell you about race? New York: New Yorker. Dostupné na http://www.gladwell.com/2007/2007_12_17_c_iq.html
Kitayama, S., & Cohen, D. (Eds.). (2010). Handbook of cultural psychology. New York, London: The Guilford Press
Kundrátová, B. (2000). Hodnotová orientácia rómskych detí. In D. Keller & J. Šturma (Eds.), Psychologie pro třetí tisíciletí. Praha: ČMPS.
Kundrátová, B. (2006). Vývin abstraktno-vizuálneho uvažovania rómskych detí. Praha: ČMPS. Dostupné na http://cmps.ecn.cz/pd/2006/texty/pdf/kundratova.pdf
Markman, E. M. (1990). Constraints children place on word meanings. Cognitive Science, 14(1), 57–77.
http://dx.doi.org/10.1207/s15516709cog1401_4
Markman, E. M., & Hutchinson, J. E. (1984). Children's sensitivity to constraints on word meaning: Taxonomic versus thematic relations. Cognitive Psychology, 16(1), 1–27.
http://dx.doi.org/10.1016/0010-0285(84)90002-1
Matsumoto, D., & Juang, L. (2008). Culture and psychology. Andover: Wadsworth Cengage Learning.
http://dx.doi.org/10.1177/0022022108315489
http://dx.doi.org/10.1177/0022022107311854
Miaymoto, Y., & Wilken, B. (2013). Cultural differences and their mechanism. In D. Reisberg (Ed.), Oxford handbook of cognitive psychology. New York: Oxford University Press.
http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195376746.013.0061
Nisbett, R. E. (2003). The geography of thought: How Asians and Westerners think differently…and why. New York: Free Press.
PMCid:PMC196945
Nisbett, R. E. (2010). Intelligence and how to get it. London, New York: W. W. Norton.
Nisbett, R. E., & Miyamoto, Y. (2005). The influence of culture: holistic versus analytic perception. Trends in Cognitive Sciences, 9(10), 467–474.
http://dx.doi.org/10.1016/j.tics.2005.08.004
PMid:16129648
Plháková, A. (1999). Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc: UP.
Průcha, J. (2010). Interkulturní psychologie. Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál.
Riedel, A., & Guo, Q. (2011). Does culture have an effect on cognitive patterns? Examination of cultural effect on categorization. Washington, DC: American Educational Research Association. Dostupné na http://crame.educ.ualberta.ca/docs/AERA_2011_Effect%20of%20Culture%20on%20Categorization%20_Riedel%20&%20Guo.pdf
Ruisel, I. (2001). Základy psychologie inteligence. Praha: Portál.
Říčan, P. (2000). S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha: Portál.
Sekyt, V. (1998a). Odlišnosti mentality Romů a původ těchto odlišností. In T. Šišková (Ed.), Výchova k toleranci a proti rasismu (s. 69–74). Praha: Portál.
Sekyt, V. (1998b). Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. In T. Šišková (Ed.), Výchova k toleranci a proti rasismu (s. 82–95). Praha: Portál.
Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.
Unsworth, S. J., Sears, C. R., & Pexman, P. M. (2005). Cultural influences on categorization processes. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36(6), 662–688.
http://dx.doi.org/10.1177/0022022105280509