Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2014 -
Přehledová studie Overview Study

(CZ) Neuropedagogika − neurověda a pedagogika ve společném úsilí
(EN) Neuropedagogy – Neuroscience and Education in Collaboration

Strana / Page: 99-116
Autor / Author: Maršák, J., Janoušková, S.
Klíčová slova / Key words: neurověda, neuropedagogika, vzdělávání
neuroscience, neuro-pedogogy, education

Anotace:

Článek shrnuje informace o v současnosti prudce se rozvíjejícím interdisciplinárním oboru poznání nazývaném neuropedagogika (někdy také edukační neurověda, pedagogická neurověda, věda o myšlení, mozku a vzdělávání, neurodidaktika apod.). V článku jsou stručně charakterizovány objekt, předmět a cíle neuropedagogiky, její základní ontologická, epistemologická a etická východiska, problematika (soubor problémů, kterými se zabývá), metodika (používané metody) a uvedeny jsou také některé mezinárodně významné výzkumné instituce, organizace či společnosti zabývající se soustavně tímto oborem poznání. Článek představuje jeden z prvních česky psaných příspěvků dotýkající se problematiky neuropedagogiky, nicméně vzhledem k omezenému publikačnímu prostoru nemůže zacházet do přílišných podrobností, a zaměřuje se proto jen na základní otázky neuropedagogických bádání. Doufáme, že článek iniciuje i v České republice zájem o tuto perspektivní oblast interdisciplinárního výzkumu.



Annotation:

The article is concerned with the rapidly developing interdisciplinary field of knowledge known as neuropedagogy (sometimes also called educational neuroscience, pedagogical neuroscience, science of mind, brain and education, neurodidactics and so on). The article first offers a brief justification of the need to integrate neuroscience, psychology and educational theory (and hence the emergence of neuropedagogy) for a better understanding of the processes of human learning and education. It goes on to characterise the object and subject of neuropedagogical research: the object of neuropedagogy is understood here as human neural systems, people as individuals (psychosystems) and the social systems in which education of individuals take place, or pedagogical or educational systems. The subject of neuropedagogy is then understood as the investigation of the different aspects of these systems. The aims of neuropedagogy are then characterised: in first place this is the understanding of the connection between the properties, processes or laws existing at the level of neural systems (or at the level of components of these systems) and the properties, processes or laws at the level of learning individuals or the social groups in which education takes place. The article does not omit to formulate the basic ontological, epistemological and ethical principles of neuropedagogy (which are often not explicitly expressed, but still strongly influence the orientation of research in the scientific discipline) and characterise the problematic (or set of problems) with which the discipline is concerned (above all the search for the neural foundations of the processes of human learning and behaviour and how social environment affects them). We also briefly survey the methods used in neuropedagogy with an emphasis on imaging methods for the neural system especially the brain. Finally we list several internationally significant research institutions, organisations or societies that are working systematically in this field of knowledge, because without them no scientific research would be possible.
This article is one of the first written in Czech on the theme of neuropedagogics, but restrictions of space mean that we cannot go into much detail and so focus just on the basic questions of neuropedagogical research. We hope that the article with stimulate interest in the Czech Republic in this promising field of interdisciplinary research.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}