(CZ) Sociální pedagogika jako pomáhající disciplína
(EN) Social educational science as an auxiliary discipline
Autor / Author: Lorenzová, J.
Klíčová slova / Key words: sociálni pedagogika, sociální pedagog, globalizace, postmoderna, étos pomáháni, pomáhající profese, pomáhajicí profesionál, syndrom pomáháni, sociální konflikt, komunikace, důstojnost osoby, pomáhající dimenze učitelství
Při rozvíjeni sociální pedagogiky jako teoretické i praktické společenskovědní discipliny není možno odhližet od jejich etických aspektů. V postmoderní životni konstelaci, kdy dochází к znejistěni postaveni člověka ve světě, vzrůstá význam profesionalizovaného pomáháni, které doprovází jedince na cestě hledáni smyslu života i při zvládáni obtížných životních situaci. Pojetí sociálni pedagogiky jako pomáhajícího oboru j e východiskem pro je ji základní etické ukotveni, které poskytuje dostatek prostoru pro dosud neukončené hledáni jejího vědního profilu i pro rozvíjeni praktických aktivit sociálních pedagogů.
Annotation:
In the development of social educational science both as a theoretical and a practical discipline of social science, it is impossible to disregard the ethical aspects. In a postmodern life situation where the position of man in the world is made uncertain, the importance of profesionalized assistance is on an increase. It helps an individual in the search for the meaning of life and in managing difficult life situations. The conception of social educational science as an auxiliary discipline represents a starting position for its basic ethical rootage which allows enough room for the still unfinished search for its scientific profile and for the development of practical activities of special educationalists.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: