Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2006 -
Diskuse Discussion

(CZ) Teorie, výzkum a tvorba školy
(EN) Theory, Research and the Creation of the School

Strana / Page: 168-178
Autor / Author: Slavík, J., Janík, Т.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Ad: KUŘINA, F. Co je to vlastně didaktika? Pedagogika, 2005, 55, ě. 3, s. 264-267. ISSN 3330-3815.



Annotation:

Ad: KUŘINA, F. What is didactics really? Pedagogika, 2005, 55, no. 4, pp. 264-267. In every country where teacher training is provided at universities, the question of the legitimacy of didactics as a science with demonstrable results has been coming to the fore. In this context the authors discuss the problem of the relations between the theory and school practice of subject didactics in response to Kufina‘s concept of didactics as „the creation of the school“. The authors argue that the „creation of the school“ happens through concrete curricular documentstexts, which in terms of theme relate on the one hand to the field of educational theory and psychology, and on the other to the individual subjects in the arts and sciences that are taught at the school. The authors deduce from this that the facts with which didactics is concerned in its theories and specific studies have a two-dimensional character. On the basis of analysis of the two-dimensional character of the fact in subject didactics and with appeal to Shulmann‘s concept of „pedagogical content knowledge“, the authors characterise the subject of research in subject didactics as the pedagogically justifiable structure of the relations between four observable points: (I) the subject fact in science or art, (II) the fact of the pedagogic behaviour of the teacher, (III) the fact of the educational performance of the pupil, (IV) the real state of the cultural and social context (ethical, economic, political, aesthetic etc.). From an analysis of the relations between the main elements of this structure the authors derive a categorisation of key angles that need to be considered in subject didactics: (ad III « D Didactics as the study of the ontogenesis of subject thinking, (ad II « III) Didactics as the study of educational process and as a theory of teaching, (ad I « II) Didactics as the epistemological analysis of a subject, (ad I « IV) Didactics as the study of the relations between subject education and the social environment.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}