Název předmětu: Identifikace nadaných dětí a podpora rozvoje nadání na škole

Vyučující: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc

Odborný garant předmětu: PhDr. Lidmila Valentová, CSc

Cíle předmětu:

 

Seznámit učitele se základy problematiky nadaných dětí a poskytnout informace, které umožňují efektivně vytvořit systém péče o nadané žáky na škole. Po absolvování předmětu se učitel orientuje v základních termínech problematiky a legislativě v této oblasti. Je schopen navrhnou postup vyhledávání nadaných žáků na škole a má přehled o vzdělávacích možnostech, které lze realizovat na škole při rozvíjení nadání žáků.

 

Tématická osnova:

 

1)   Základy problematiky nadání

  • Terminologie: nadání, talent
  • Vývoj problematiky: 3 přístupy k vymezení nadání, praktické souvislosti
  • Nadané dítě: znaky, problémy, k historii péče o nadané
  • Legislativa

 

2)   Vyhledávání nadaných na škole – 1. krok

  • Identifikace a výběr nadaných
  • 3 přístupy k identifikaci
  • Identifikační strategie, fáze identifikačního procesu
  • Identifikační metody:pedagogické
    • psychologické
    • alternativní
  • screening nadaných žáků na škole a vyšetření v PPP
  • postup podle legislativy

 

3)   Rozvíjení nadání na škole – 2. krok

  • Rozvíjení nadání (škola, domácí prostředí, mimoškolní aktivity)
  • Škola: organizační formy při vzdělávání nadaných, segregace x integrace

     úprava vzdělávací cesty, akcelerace x obohacování

  • Akcelerace: zaškolení v pěti letech, nástup přímo do druhé třídy, přeskakování ročníků atd.
  • Obohacování: skupinové vyučování, IVP, systém volitelných předmětů atd.
  • Doporučované vyučovací metody: projekty, diskuse, samostudium,

prezentace – příprava na soutěže, exkurze aj.

  • Naše legislativa

 

4)   Instituce a společnosti zabývající se problematikou nadaných

  • Seznam kontaktů na osoby, instituce a společnosti, které se tématem zabývají.
  • Seznam časopisů s tématem nadaných dětí.

 

Klíčová témata:

 

1) Základy problematiky nadaných

V úvodní části se frekventanti kurzu seznámí s rozdíly v pojmech a s terminologii, která bude užívána v této oblasti, jsou seznámeni s historií vývoje tohoto tématu v psychologii a s třemi přístupy k nadání, které se v průběhu dvacátého století vyskytly: kognitivní, osobnostně-vývojový a sociálně-kulturní. Logika tohoto vývoje má své důsledky pro identifikaci i další rozvíjení nadání ve školách. V rámci této části se frekventanti seznámí s nejčastěji zmiňovanými osobnostními charakteristikami nadaných dětí a jejich problémy, se kterými se potýkají. Současně získají  podrobnější informace o základních kritériích, které v praxi slouží k označení nadaný žák: tj. akcelerovaný vývoj,  mimořádné výkony a  osobnostní potenciál. Seznámí se rovněž s klasifikací nadání a s rozlišením nadání na latentní a manifestované. V předmětu se pozornost věnuje především intelektovému nadání.

 

2) Vyhledávání nadaných na škole – 1. krok

V tomto bloku se frekventanti studia výchovného poradenství seznámí s vytvářením prvního kroku ve výchovně-vzdělávací péči o nadané žáky, kterým je jejich vyhledávání. Pochopení rozdílu mezi identifikací a výběr nadaných umožňuje stanovit strategii, která je potřebná při vyhledávání mladších nadaných dětí a nadaných dětí staršího školního věku, kdy je v centru pozornosti již podávaný výkon žáka. Frekventanti kurzu mají možnost porozumět vývoji problematiky vyhledávání nadaných, který byl zřejmý v průběhu 20. století, tj. nejprve akcentování psychologického přístupu (sousvislost s vypracováním testů inteligence), akcentování pedagogického přístupu (důraz na podávané výkony žáka) a nakonec přístupu využívajícího výhod obou předcházejících.

 

V aplikační části předmětu se posluchači seznámí s tvorbou identifikačního systému na škole, s fázemi identifikační strategie a následně s identifikačními metodami, které lze používat ve škole při screeningu nadaných. Hlavní pozornost je zaměřena na pedagogické metody (posuzovací škály chování, didaktické testy, rozhovor, soutěže, známky, pozorování). Charakterizovány jsou i další skupiny metod používaných při identifikaci.

 

Posluchači se seznámí s postupem, který následuje po vyhledání nadaných žáků na škole a který je legislativně stanoven ve Vyhlášce 73/2005 MŠMT ČR. Charakterizováno je vyšetření žáka v PPP, která potvrzuje nadání (především intelektové). Diskutovány jsou výhody i úskalí tohoto postupu.

 

3) Rozvíjení nadání na škole – 2. Krok

Třetí blok předmětu poskytuje základní orientaci v tématech, které se vztahují k rozvíjení nadání žáků. Jaký postup volit při výuce konkrétních předmětů je v kompetenci didaktiků těchto předmětů. Zde je pozornost zaměřena na kontext a podmínky vzdělávání nadaných žáků včetně zásad, které se v zahraničí v této souvislosti doporučují.

 

Frekventanti kurzu se nejprve seznámí s kontexty, ve kterých bylo akcentováno vzdělávání nadaných, s diskusemi, které se v této souvislosti vedly a s problematickými místy v rámci jednotlivých kontextů (ve škole, v domácím prostředí a v mimoškolních aktivitách). V současnosti akcentovaný komplexní přístup se snaží překlenout právě tato kritická místa. Tento historický výklad je důležitý pro pochopení nutnosti rozpracovávání rozvíjejících možností ve všech diskutovaných prostředích. Dále je pozornost věnována především školnímu prostředí.

 

Pro učitele VP je velmi důležité seznámit se s organizačními formami, které se uplatňovaly a uplatňují při vzdělávání nadaných, protože výchovný poradce je na škole jedním z odborníků, kteří ji spoluvytváří a rozhoduje o ní. Kromě charakterizování základních organizačních forem jsou dále diskutovány jejich výhody a nevýhody, jejich vztah k druhu nadání a podmínky, jejichž splnění může teprve vést k efektivitě vzdělávání této populace. Současně s touto tématikou je diskutována možná vzdělávací cesta nadaných. Jedná se jednak o akceleraci školní docházky a učiva, její výhody, možnosti praktického využití a její způsoby, které lze uplatňovat i u nás a jednak o tzv. obohacování, které je rozšířeno zejména v Evropě. VP se seznámí s různými způsoby obohacování obsahu, výsledku i procesu vyučování včetně možnosti zavedení samostatného předmětu Obohacování na škole. Důležité pro učitele VP je uvědomit si existenci celého rejstříku možností, aby mohl podle podmínek na škole spolu s kolegy uvažovat o zavedení některých z nich. V této souvislosti je opět mutné respektovat stávající legislativu.

 

4)      Instituce a společnosti zabývající se problematikou nadaných

Tento informační blok má sloužit učitelům VP k usnadnění a k rychlému získání odpovědí na otázky a problémy, které se mohou v průběhu zavádění a realizace výchovně-vzdělávací péče o nadané žáky na škole vyskytnout. Cílem tohoto bloku je seznámit učitele s možnostmi poradenství v této oblasti a poskytnout jim seznam kontaktů na instituce a společnosti, které se speciálně této problematice věnují. Součástí tohoto bloku je rovněž informovat učitele o publikacích a časopisech (v češtině i angličtině), které se buď specializují na téma nadaných dětí nebo se v nich objevují články na toto téma. I z těchto zdrojů lze načerpat řadu informací potřebných pro zavedení a realizaci výchovně-vzdělávací péče o tuto populaci žáků.

 

Kromě dalších doplňkových témat (např. nadané děti s SPU, handicapem, učitel nadaných dětí a jeho vzdělávání apod.) je důraz kladen na diskusi s učiteli o jejich zkušenostech se vzděláváním nadaných žáků a zejména na akcentaci přesvědčení, že nadaní žáci nejsou vzděláváni výhradně na víceletých gymnáziích. Velké množství těchto žáků zůstává z různých důvodů na základní škole. Proto je téma aktuální pro všechny učitele a ne jen pro jejich malou část.

 

Požadované vstupní znalosti:

 

  • Základní znalosti z vývojové a pedagogické psychologie
  • Základní orientace v systému péče o nadané v ČR

 

Integrovanost s dalšími přednášenými tématy:

 

Souvislost s:

  • Variabilitou psychického vývoje
  • Specifickými poruchami učení
  • Pedagogicko-psychologickým poradenstvím
  • Poradenskou diagnostikou aj.

 

Výukové metody:

 

  • Přednáška
  • Diskuse
  • Ukázky diagnostických materiálů

 

Doporučená literatura

 

  1. 1.    Základní literatura:
  • HAVIGEROVÁ, J. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada 2011.
  • HŘÍBKOVÁ, L. Mimořádně nadané děti ve škole a v rodině. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně 2010.
  • HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a  jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada 2009.
  • HŘÍBKOVÁ, L. Základní témata problematiky nadaných. Praha: UJAK, 2007.
  • JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP  2006.
  • LANDAU, E. Odvaha k nadání. Praha: Akropolis 2007.
  • MACHŮ, E. Nadaný žák. Brno: Paido 2010.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Skryté nadání: psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Brno: MU FSS 2009.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál 2011.
  • VENDEL, Š. Nadaní a ich osobité problémy. Československá psychologie, 1996, 40, č. 3, s. 228-236.
  • VYHLÁŠKA č. 73/2005 Sbírky zákonů o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Praha: MŠMT ČR, 9.2.2005.

2. Doplňující literatura:

  • GOULD, S.J. Jak neměřit člověka. Praha: Nakladatelství lidové noviny 1997.
  • DACEY, J.S.; LENNON, K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing 2000.
  • DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty aneb nadání má každý. Praha: Nakladatelství Lidové Noviny 2005.
  • HRABAL, V.; LUSTIGOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: SVI PedF UK 1994.
  • HŘÍBKOVÁ, L. Nadané děti ve škole. In Bendl, S. – Kucharská, A. (ed.). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK PedF 2008.
  • HŘÍBKOVÁ, L. Specifické skupiny nadaných dětí na 1. stupni ZŠ. In WEDLICHOVÁ, I. a kol. Pedagogicko psychologické přístupy a strategie v práci se žáky primárního vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP Ústí nad Labem 2010.
  • LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS 2001.
  • LAZNIBATOVÁ, J. Nadaný žiak na základnej, strednej a vysokej škole. Bratislava: IRIS 2012.
  • MACHŮ, E. Rozpoznávání a vzdělávání rozumově nadaných dětí v běžné třídě základní školy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: MU Pedagogická fakulta 2006.