Manuál Stáže v PPP – Podmínky a strukturace stáže

 

Cílem je:

Cílem jednodenní praxe studentů výchovného poradenství (_7_hodin) v pedagogicko-psychologických poradnách je aplikace poznatků z psychologické diagnostiky a poradenské psychologie. Praxe je vykonávána jednotlivě či ve skupině studentů v příslušné poradně, pod vedením školitele – určeného pracovníka PPP. Obsahem praxe jsou náslechy a účast na všech preventivních, diagnostických, intervenčních a terapeutických programech či aktivitách, které v době praxe (v daný den) realizuje příslušná PPP a kde je přítomnost studentů eticky možná.

Pro udělení zápočtu je nutné: zpráva z praxe a účast na reflektivním semináři po skončení praxí. Zápočet uděluje lektor v semináři

Forma průběhu stáže:

stáž budou realizovat po dohodě s vedením regionální pobočky PPP

termín: říjen –listopad/ prosinec  2013

Potvrzení stáže

Studenti získají od školitele – pověřeného pracovníka PPP- podepsaný formulář s razítkem, který tímto potvrdí uskutečnění stáže v PPP. / formulář bude k dispozici na w.stránkách

 

Etické minimum

Všichni zúčastnění jsou povinni mimo studium zachovávat mlčenlivost o skutečnostech a osobních informacích o klientech, které se dozvědí. Všichni zúčastnění se snaží o objektivní přístup, nepodjatost.

           

Na pracovišti budou naplněny tyto body:

  1. Vytvoření časového harmonogramu dne
  2. Přidělení školitele – pracovníka, který se bude daný den studentům věnovat a umožní jim náslech
  3. Prohlídka PPP
  4. Náslechy na diagnostice a intervencích, které jsou v daném dni k dispozici se souhlasem klientely
  5. Rozbor příslušné dokumentace ve vybraném spisu (zejména zpráva z vyšetření a podklady pro IVP)
  6. Rozhovor s ředitelem či dalšími poradenskými pracovníky PPP (pokud lze) o činnosti PPP, současných problémech, nejčastější klientele atd.
  7. Závěrečná zpráva ze stáže (písemná, vypracována do 14 dní od ukončení stáže, která je součástí portfolia a slouží jako podklad pro reflektivní seminář)

 

Konkrétní náplň stáže:

Studenti absolvují náhledy v pedagogicko-psychologické poradně. Stáže budou zaměřeny na standardní aktivity pracovišť v oblasti prevence, diagnostiky a intervence, příp. na nadstandardní činnosti poradenských zařízení, s cílem zvýšení informovanosti výchovných poradců o diagnostických, intervenčních a terapeutických službách poskytovaných poradnou.

Student by se měl seznámit předem s legislativou upravující činnost toho kterého zařízení, měl by se zorientovat v typické klientele a typických standardních činnostech toho kterého zařízení, měl by evidovat formy, jak daný klient o poskytované služby žádá.

v září bude na webu st. opora:  Legislativa – od PhDr. I. Slavíkové

Posluchači se seznámí s provozem poradny, s regionem, kde poradna působí, s objednavateli služeb, klientelou. Účastní se na náslechu všech aktivit, které konkrétní poradny nabízejí pro žáka, rodinu a školu v daný den (volí některé z možností dle kapacitních a časových možností PPP, A – E je volitelná, F je povinná vždy):

A) Diagnostika (psychologická, speciálně pedagogická), s doporučením, aby upřednostnili diagnostiku specifických poruch učení či pozornosti či profi- poradenství, které se bezprostředně nejvíce týkají praxe výchovného poradce.

B) Intervence (konzultace s klientem, rodiči, učiteli), pokud to situace, etické zásady a běh poradny daného dne umožňuje.

C) Pedagogická a psychologická terapie (stimulační programy, náprava specifických poruch učení a chování, individuální i skupinové formy psychoterapie – např. relaxace, hypnóza, terapie hrou, muzikoterapie, arteterapie, rodinná terapie aj.), pokud to situace, etické zásady a běh poradny daného dne umožňuje.

D) Metodické vedení učitelů (MtŠ, specializovaných tříd, výchovných poradců), probíhá-li daný den.

E) Osvětová činnost (přednášky pro rodiče, žáky, veřejnost), probíhá-li daný den.

F) Administrativní činnost – výchovný poradce má možnost nahlédnutí do spisu některého klienta, aby měl možnost sledovat, která dokumentace je třeba pro stanovení diagnózy klienta tj. informovaný souhlas, anamnéza, zápis z rozhovoru, administrované testy s dílčími výsledky, výsledná zpráva z vyšetření, doporučení pro tvorbu individuálního vzdělávacího plánu. Tato část praxe je povinná.

Kurz je zajišťován těmito výukovými metodami:

1) Vstupní  seminář:

Vstupní informace – stanovení konkrétních požadavků, cílů a nároků na stáže

Konkretizace pracovišť – rozdělení do jednotlivých PPP

Setkání s paní ředitelkou PPP : PhDr. Štětinovou

Termín : 5.9. 2013, S Centrum, Benešov       11,30 – 12,45

 

2) Stáž na pracovišti: samostatné stážování studenta v PPP

3) Výstupy ze stáže: sepsání zprávy ze stáže na podkladě poznámek

4) Reflektivní seminář: příprava prezentace, její uskutečnění, reakce na podněty garanta, zhodnocení stáže, získání zápočtů

Termín: – leden 2014 / dělená skupina

 

Forma výstupu absolvované stáže

Výstup je jednak písemný vypracováním zápisu, závěrečné zprávy ze stáže. Zápis je vypracován dle předem zadané struktury (viz níže). Každý bod je popsán minimálně pěti řádky textu (bez použití tabulky).

Titulní strana obsahuje: název, jméno, datum návštěvy a datum odevzdání, název kurzu. Celkem má písemný výstup cca 5 stran.

Formát: Písmo 12 Arial, 1,5 řádkování, 30 řádků/1strana, okraje 2,5×2,5 cm.

1. strana obsahuje

–       Úvod – kde jsou informace o tom, kdo, kde a kdy PPP navštívil, název a adresa PPP, jméno školitele

–       Harmonogram setkání

 

Následuje popis k jednotlivým bodům struktury manuálu stáže. Pro každé konstatování je třeba hledat důkazy, což znamená nejen popsat situaci, ale také jmenovat  zdroj, z něhož informaci čerpáme, kde jsme se fakt dozvěděli. (např. ústní – rozhovor s školitelem, písemný – spis, webové stránky, nástěnka apod.)

Závěr: zhodnocení, přínosy stáže pro praxi výchovného poradce ve škole. Rozsah závěru je minimálně půl strany textu.

Zpráva ze stáže v PPP zahrnuje:

Struktura zápisu stáže:

 

 
Zjišťované oblasti
Zdroje informací
Poznámky pro odpovědi

1.      1.

Pozitiva   poradny

Jaké jsou silné stránky poradny?

V čem poradna   vyniká?

 

Celkový dojem

Jaké je klima poradny?

Jak na vás poradna   působí?

 

Čím   je specifická?

 

Prostor poradny

Jak   působí prostor poradny?

Nástěnky a zdroje a přístupnost informací?

 

Pracovníci   PPP

Kteří pracovníci působí v PPP a   co je jejich náplní práce? (vyjmenujte, popište každou pozici)

 

 

Klientela   PPP

Jaké typy škol spadají do péče PPP?

Kdo tvoří klientelu PPP?

Popište různý typy klientů (dle jejich   role, např. dítě, učitel apod.)

 

Věkové   rozložení žákovské klientely v PPP

Popište různé věkové skupiny klientů   a popište nejčastější problematiku, se kterou do PPP přicházejí.

Školitel   – stanovený pracovník.

Na   jaké pozici školitel pracuje (psycholog, speciální pedagog, sociální   pracovník, ředitel apod.)?

Co je jeho hlavní náplní práce?

Jaké má pracovník   zázemí?

S kým   může spolupracovat v   PPP?

S kým   může spolupracovat mimo   PPP?

 

  1. 8.     
Studium   spisu

Z jakých částí se spis skládá?

 

Co vás ve spisu zaujalo?

Zpráva   z vyšetření

Byla Vám srozumitelná zpráva   z vyšetření?

Jsou některé termíny, které jste od   pracovníka potřebovali vysvětlit?

 

Podklady   pro IVP

Byly Vám srozumitelné podklady pro   tvorbu IVP?

Co/ jaké informace byste potřebovali   jako výchovní poradci vědět pro tvorbu IVP?

 

Vedení výchovných   poradců v PPP

Vede,   organizuje PPP nějaké akce pro VP na školách? Popište.

 

Nadstandardní služby   PPP

Poskytuje   PPP nějaké nadstandardní služby?

 

Webové stránky PPP

Má   PPP webové stránky?

Jaké   informace jste zde našli?

Náslech na diagnostice (pokud byl realizován)

Jaký   druh diagnostiky jste měli možnost sledovat?

 

Jaký   odborník ji vedl a jaké nástroje používal?

Co   vás na náslechu nejvíce zaujalo?

V čem   je tato zkušenost podnětná pro vaši práci VP?

 

Náslech na intervenci (pokud byl realizován)

Jaký   druh intervence jste měli možnost sledovat?

Jaký   odborník ji vedl a jaké nástroje používal?

Co   vás na náslechu nejvíce zaujalo?

V čem   je tato zkušenost podnětná pro vaši práci VP?

 

 

 Náslech   na jiné akci (pokud   byl realizován)

Jaký   druh jiné akce jste měli možnost sledovat?

Co   vás na náslechu nejvíce zaujalo?

V čem   je tato zkušenost podnětná pro vaši práci VP?

 

 

Prezentace PPP navenek

Jak   se PPP prezentuje navenek, jakými výstupy?

 

Spolupráce s rodiči

Jak PPP   spolupracuje s rodiči?

 

 

Spolupráce s učiteli

Jak PPP   spolupracuje s učiteli na školách?

 

Specializovaní   pracovníci v PPP

Jak funguje v PPP oblastní metodik prevence?

 

Funguje   v PPP koordinátor pro práci s nadanými dětmi?

 

Jsou   v PPP nějací další specializovaní pracovníci?

 

 


 

 

Legislativní opory:

j

  • Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). 561/2004 Sb.  od 1. ledna 2005
  • Vyhláška 72/2005 Sb. O poskytování poradenských služeb …
  • + 116 VYHLÁŠKA ze dne 15. dubna 2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

 

  • Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
  • + 147 VYHLÁŠKA ze dne 25. května 2011, kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
  • Vyhláška č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče