Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2014 -
Výzkumná studie Research-orientated Study

(CZ) Domácí příprava v matematice (na pozadí vztahu mezi rodinou a školou)
(EN) Home Preparation in Mathematics (In the context of the relationship between family and school)

Strana / Page: 212-225
Autor / Author: Smetáčková, I.
Klíčová slova / Key words: škola, rodina, matematika, domácí příprava, domácí úkoly, strukturace
school, family, mathematics, home preparation, homework, structuration

Anotace:

Příspěvek se zabývá postoji učitelek a učitelů matematiky k rozdělení vzdělávacích kompetencí mezi školu a rodinu. Vychází z analýzy rozhovorů s 60 vyučujícími matematiky na základních školách a nižším stupni víceletých gymnázií, které byly provedeny v rámci
výzkumu „Kritická místa ve výuce matematiky“.1 Vyučující napříč řadou oblastí tematizovali různé aspekty rodinného zázemí žáků a vyjadřovali své přesvědčení o stávajícím i ideálním vztahu mezi vyučujícími a rodiči. Kvalitativní analýza rozhovorů se soustředila na učitelskou konceptualizaci „domácí přípravy“ a její vazbu na školní úspěšnost dětí. Příspěvek ukazuje, jaká očekávání vyučující mají vůči rodičům žáků a vůči roli rodičů v úspěšnosti žáků v matematice. Z pohledu „za“ hranice školní výuky (tj. co se děje a má dít v rámci domácí přípravy) vyplývá i to, co se odehrává uvnitř hranic, tedy co je podle vyučujících podstatou školní matematiky a jejich pedagogického přístupu.



Annotation:

The paper is concernedwith the attitudes of teachers of mathematics to the sharing of educational competencees between school and family. It is based on the analysis of interviews with 60 teachers of mathematics at basic (elementary) schools and the lower level of gymnasia (academic secondary schools) with early entry, which were conducted as part of the research project “Critical Points in the Teaching of Mathematics”. Across a range of areas the teachers spoke about different aspects of the family background of pupils, and expressed their views on the existing and ideal relationshp between teachers and parents. Qualitative analysis of the interviews focused on the teachers’ conceptualisation of “home preparation” and its connection to the school success of children. The paper shows the expectations of teachers with regard to pupils’ parents and the role of parents in the degree of success of pupils in mathematics. The view “over” the boundary of school teaching (i.e. what happens and should happen in home preparation), also reveals what is happening inside the boundary, i.e. what teachers see as the core of school mathematics and their educational approach.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}