Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/2015 (MONO) -

Page: 274-291
Author: VOŇKOVÁ, H., HRABÁK, J.
Key words: ICT knowledge and skills of students, study field, gender, self-assessment, style of response to questions, the parametric model of the method of anchoring vignettes, ICILS 2013

Annotation:

In educational research very frequent use is made of (self)evaluating questions intended to measure values, subjective norms and (non)cognitive skills, but there is a great deal of evidence that respondents use the categories of the evaluation scales in different ways. The method of anchoring vignettes makes it possible to correct for the divergent use of the scale in such a way as to ensure comparability of self-evaluations. In our article we use the parametric model of anchoring vignettes to identify the heterogeneity of the use of a scale in assessment of own ICT knowledge and skills by a sample of students at middle vocational schools focused on ICT (ICT students, N = 228) and students specialising in education and economics (non-ICT students, N = 147), and subsequently by girls and boys. We set the results of our research in the context of the ICILS 2013 survey. Direct comparison of self-evaluations led to an unexpected conclusion – ICT students have slightly worse ICT knowledge and skills than non-ICT students. ICT students, how-
ever, used higher standards in self-evaluation, assessing their knowledge and skills across the whole range of the assessment scale as lower in comparison with the students without a focus on ICT. After correction for the different use of the scale we then reach the opposite conclusion – ICT students have significantly higher ICT knowledge and skills than non-ICT students. In the framework of the ICILS 2013 Survey no relationship was found between the results in the test of computer and information literacy and the evaluation of own advanced ICT knowledge and skills. Furthermore, girls achieved better results in the test than boys, but their evaluation of their own advanced ICT knowledge and skills is lower than among boys. One reason for these conclusions may be the different use of the scale, which according to our research could be successfully corrected for by the use of the method of anchoring vignettes.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}