Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/2009 -
Výzkumné sdělení Research Report

Page: 283-290
Author: Mazurek, J.
Key words: correlation, grade average, score, tests of General Academic Prerequisites (GAP)

Annotation:

Tests of General Academic Prerequisites (GAP) by SCIO are increasingly used as a tool for entrance examinations to different types of schools. The GAP tests are usually comprised of three parts: verbal, analytical and quantitative sections which test students‘ verbal, logical and mathematical skills. The question remains, however, whether the GAP tests do indeed identify „general academic prerequisites“ and whether there is a correlation between scores in the GAP tests and grade average of students, which is a standard indicator of school success.
This article presents the results of re-search carried out at Gymnasium Orlová. The research sample consisted of 100 senior students. Students were separated into three groups and tested by three different GAP tests made by SCIO. The goal of the research was to determine correlations between scores in the GAP tests and students grades in mathematics, Czech language and overall grade. The correlation between overall scores in the GAP tests and overall grades was medium and negative (correlation coefficients: -0.46; -0.47 and -0.51), correlation between scores in verbal section and grades in Czech language was very low to medium and negative (correlation coefficients: -0.18; -0.43 and -0.51), and correlation between scores in quantitative section and grades in mathematics was low to medium and negative (correlation coefficients: -0.35; -0.42 and-0.44). The average percentile achieved by girls was 49, whilst average percentile of boys was 52. However, in the same period boys were evaluated worse than girls in their school reports (the average grade for girls was 1.606 and average grade for boys 1.996).


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}