Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1967 -
Metodologické otázky pedagogikyMetological Questions of Pedagogy

(CZ) Pedagogika a její problémy ve vztahu k filosofii
(EN) Pedagogy and its Problems in Relation to Philosophy

Strana / Page: 63-79
Autor / Author: Kozel, F.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This article raises several questions regarding the solution of some problems which are shared in common by pedagogy and philosophy. On the borderline between these two sciences there has recently been a revival as a result of the development of Marxist philosophical anthropology. Foremost among the significant problems which are now being investigated from new viewpoints is that of the substance of education. The author believes that this problem can be successfully tackled only against the background of the objective process of the overall moulding of man. Objective laws governing this process are being consciously used in education so that the concrete man in unison with his environment may develop in the direction required. The author takes a critical view of education being defined as a decisive factor in the development of man (taking into account heredity and environment). Education can have a decisive influence only under certain conditions. These conditions include, above all, activity of the people who are being moulded. Educational influence is entangled in a network of diverse contradictions between internal and external factors, biological and social factors, etc. In the course of attaining educational aims conflicts cannot be avoided. In this case pedagogy would need to be told by philosophy more about the relationship between spontaneity - and consciousness in the development of the individual. In solving conflicts education is to overcome the pressure of immediacy and thus to clear the way for man’s development in the desired manner. The author also deals with the question of the relationship of the so-called intentional and functional educational influence. He agrees with the representatives of existentialist pedagogy as regards the# fact that education should not be reduce to intentional influence. As regards the functional influence, this question is not quite clear. The author is of the opinion that the point is to make education influence man not only directly, but also to make it help create conditions for the desired development of the man who is being educated. However, as one of the factors creating these conditions is the latter man himself, it is an important task of education to draw the man and the group in which he is being educated into the framework of a progressive social movement. But the existentialist pedagogy rejects this solution. In conclusion there is a remark about the broader conception of education having its methodological consequences. The differences between individual pedagogical trends are not so much in the concrete methods of research, but in the general method of investigating educational reality; in Marxist pedagogy such a method is dialectics. Dialectics requires an all-round and concrete manner of approach to the reality under investigation. And above all it demands that educational problems be tackled and investigated from the viewpoint of the historic road of mankind for the human emancipation of every man.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}