(CZ) Důvody, proč se češti žáci učí fyziku
(EN) Reasons Why Czech Students Learn Physics
Autor / Author: Žák, V.
Klíčová slova / Key words: výuka fyziky, důvody k učení se fyzice, dotazníkové šetření
physics lessons, reasons for learning physics, questionnaire survey
Fyzika je jedním z nejdůležitějších oborů pro moderní civilizaci. Zdaleka ovšem není oblastí, o kterou by byl mezi mladými lidmi v Evropě velký zájem. V této souvislosti se řada mezinárodních i národních výzkumů zabývá otázkou, co stojí za relativně nízkou oblíbeností fyziky a obecněji přírodních věd a techniky. Také v České republice řešíme problematiku relativně nízkého zájmu žáků o fyziku. V rámci této výzkumné studie se zabýváme východisky, metodami, některými výsledky a interpretací výsledků dotazníkového šetření1, které bylo provedeno v roce 2007 v České republice. Jedním z cílů tohoto dotazníkového šetření bylo analyzovat, proč se žáci učí fyziku. Šetření se zúčastnil reprezentativní výběr více než 4000 žáků základních a středních škol. Ukazuje se, že některé důvody jsou výrazně důležitější než jiné a že se hodnocení těchto důvodů mění v čase - je poněkud jiné pro žáky ZŠ a SŠ. Obecně lze říci, že nejsilnějším důvodem pro to učit se fyziku je touha po dobrých známkách. U žáků SŠje navíc silným důvodem domněnka, že budou potřebovat fyziku ve svém povolání. Naopak nejslabším důvodem je u žáků ZŠ i SŠ je tvrzení „fyzika mě baví“. Na SŠ se navíc jako slabé ukazují důvody „rodiče si myslí, že je fyzika důležitá“ a „chci vědět, jak fungují věci okolo mě“. Dále bylo zjištěno, že nabídnuté důvody k učení se fyzice jsou hodnoceny pozitivněji (jako silnější) žáky ZŠ než SŠ.
Annotation:
Physics is one of the most important fields for modern civilization, but it seems not be a very interesting one or young people in Europe. A range of national and international research deals with the question of what is behind the relatively low popularity of physics and more generally of science and engineering.
In the Czech Republic too, we face a rela-tively low level of interest in physica among pupils and students. In this research study, we deal with the groundwork, outcomes, and interpretations of a questionnaire survey conducted in 2007 in the Czech Republic. One of the aims of the survey was to analyse why pupils and students learn physics. A sample of more than 4000 elementary school pupils and upper secondary school students participated in the survey.
The survey concludes that some of the reasons are significantly more important than the others and the relative weight of the reasons changes with age - it is somehow different for elementary school pupils and for upper secondary school students.
Generally speaking, the strongest reason for learning physics is the desire to have good marks. Considering only upper secondary school students, the additional strong reason is the supposition that they will need physics in their future job. By contrast, the weakest reason for both pupils and students is „I like physics“. Upper secondary school students also consider as weak reasons „my parents think that physics is important“ and „I want to know how things around me work“. We also found that these reasons for learning physics were evaluated more positively (as stronger) by elementary school pupils than by students of upper secondary schools.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: