Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1967 -
Pedagogická psychologie Pedagogical Psychology

(CZ) Osobný a sociálny aspekt vnútornej motivačnej štruktúry žiakov v procese školskej výchovy
(EN) Individual and Social Aspect of the Inner Motivation Structure of Pupils in the Process ef Education

Strana / Page: 341-353
Autor / Author: Kačáni, V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the first part of the study the author defines the content of social and individual motivation in various activities of man. He evaluates the new social conditions, which especially under the influence of the scientific-technical revolution substantially modify and thus influence the formation of social consciousness in this respect. He points out that at present, in society as a whole, individual and, above all, material motives are growing at the expense of social ones. In the second part the author confronts the above-mentioned facts with the present- day state of pupils’ attitudes to various kinds of out-of-school work, as well as with the general opinions on attitudes to oneself and to society. This confrontation is based on a research carried out among 15-year old pupils. He comes to the conclusion that there is a conspicuous growth of various individual motives. Besides material motives a great part of the inner motivation structure of pupils is formed by motives of a non-material character, which he calls ≫auto-personal≪. The existing state in the field of social motives discloses considerable differences between conventional ideas officially recognized in the theory of ethical education and the actual attitudes and opinions of pupils in this field. The research results have further shown that the evaluation of out-of-school activities makes itself felt more strongly in this age-group, especially from the viewpoint of pupils’ own, individual motivation, whereas Judgment from the aspect of social motives is much less frequent. Personal aims and purposes of the pupils are bound up with the endeavour to realize their own Interests more closely than with the endeavour to get to know their social importance.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}