Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2009 -
Přehledová studie Overview Study

(CZ) Edukace založena na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi
(EN) Evidence-based Education: Inspiration for Educational Research and School Practice

Strana / Page: 232-258
Autor / Author: Mareš, J.
Klíčová slova / Key words: pedagogika, edukace, pedagogický výzkum, edukace založená na důkazech, praxe založená na důkazech
pedagogy, education, educational research, evidence-based education, evidence-based practice

Anotace:

Přehledová studie vychází z úvahy, že každý pedagogický postup má své rozmezí použitelnosti, v němž dobře funguje; má podmínky, za nichž se s ním může pracovat a může být účinný, má své specifické adresáty, jimž je určen. O možnostech a mezích jednotlivých postupů i celých pedagogických koncepcí by pedagogika jako věda a učitelé ve školní praxi měli vědět mnohem více, než je tomu doposud. Uživatelé by měli mít k dispozici přehledy, které shrnují výsledky pedagogických výzkumů o exaktním ověřování různých postupů. Tomuto směru bádání se říká edukace založená na důkazech. Přehledová studie přibližuje zrod, fungování a limity edukace založené na důkazech. Je členěna do šesti částí. V první části se připomínají rozdílné typy výzkumů (základní, aplikovaný, vývoj). Druhá část přibližuje diskusi britských a amerických odborníků o mezeře mezi pedagogickým výzkumem a pedagogickou praxí. Třetí část ukazuje, jak k řešení obdobného problému přistoupila medicína a čím se zabývá směr, který se označuje jako „medicína založená na důkazech“ (evidence-based medicine). Čtvrtá část studie přibližuje analogické snahy v pedagogice a rozebírá různé aspekty pojmu „edukace založená na důkazech“ (evidence-based education). Pátá část na konkrétních příkladech ilustruje, jak ve vyspělých zemích funguje „edukace založená na důkazech“. Všímá si zejména čtyř aktivit: shromažďování, zpracovávání a uchovávání existujících důkazů pro zájemce; systematického zprostředkovávání existujících důkazů zájemcům; využívání už existujících důkazů v praxi; kultivování odborné komunity. Šestá část přehledové studie shrnuje aktuální i potenciální rizika přístupu označovaného jako „edukace založená na důkazech“.



Annotation:

This survey study is based on the assumption that each educational method has its precise functional range and is subject to particular working conditions influencing its effectiveness. It also has its specific target persons. Both educational science and teachers in their school practice should be informed in more detail about the potential and limitations of educational methods, educational approaches and educational conceptions, as the amount of relevant information they have at the moment is insufficient. These users should have educational research result summaries containing detailed assessment of the individual procedures at their disposal. This particular field of research is called evidence-based education.
The survey study describes the evolution, functioning and limitations of evidence-based education and is divided into six parts. The first part gives a basic overview of different research types (basic research, applied research and development). The secondpart focuses on the discussion between British and American academics about the gap between educational research and educational practice. The third part shows how medical science approaches a similar problem and what the branch of science called evidence-based medicine is concerned with. The fourth part of the study focuses on activities of the same kind in educational science and describes various aspects of evidence-based education. The fifth part offers concrete examples of evidence-based education used in practice in developed countries. It mainly concentrates on these four activities: collection, processing and preservation of existing evidence for users, systematic dissemination of existing evidence to those concerned, the application of already existing evidence to practice and cultivation of professionals. The sixth part of the study sums up current and potential risks of evidence-based education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}