Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
5/1967 -
K 50. výročí Velké říjnové socialistické revoluceTo the 50th Anniversary of the Great October Socialist Revolution

Page: 521-542
Author:
Key words:

Annotation:

This study deals with the complex process of forming the model of Marxist pedagogy and a Socialist educational system in the post-revolutionary specific conditions of the Soviet Union in the twenties. It deals in greater detail whit the problem of values and the criteria of evaluation, the relationships of revolution relating education, politics and pedagogy, the antithesis of Marx—Tolstoy—Dewey and the dynamics of the new educational reality. The problems of the antithesis and the synthesis of revolution and evolution, historical continuity and discontinuity, the forward movement and the necessary stabilization in the field of schools, education and pedagogy, too, were then fully unveiled in one sixth of the world in an unrepeatable revolutionary ethos. Blonskij, together with Krupskaya, was the first theoretician of Soviet Marxist pedagogy. In 1919, proceeding from the antithesis Marx—Tolstoy—Dewey, he tried to construct the image of a uniform working school, in which the tradition of domestic protest against the traditional European school was linked whit the model of the modern American school and from the very first post-revolutionary months represented feverish efforts to create the external and Internal model of a school in keeping with Marx’s ideals. This model was verified in an atmosphere of violent dynamics of educational and classroom practice, in which there was a tension between the quantity, an unprecedented external growth of educational institutions, the rate of this growth, and the quality of results achieved by the educational work of the school, between the far-reaching democratization of educational values and a certain levelling of education which accompanies great social upheavals, between the introduction of a state school system and the human individual in a country where besides the tradition of a democratic and revolutionary movement there was also a strong tradition of nihilism, anarchism and independent education. The study presents a number of problems which will have to be solved on a broader basis of comparative studies and in co-operation with historians of pedagogy and educationalists not only in the socialist countries but also in the capitalist countries.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}