Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
5/1967 -
Pedagogická psychologie Pedagogical Psychology

Page: 583-600
Author: Rotterová, B., Čáp, J.
Key words:

Annotation:

This study brings a hypothetical model of the structure, the formation and the training of activity as a personality’s quality. The authors regard activity as a complex quality, which is the result of a development of systems and fulfils the function of a regulator, decreases the variety of information from the vicinity to the system, increases and improves the self-regulation of the system. Activity, from the psychological point of view, includes, above all, the activity of character, of temperament, and the need for activity in their mutual interaction. The study summarizes briefly the knowledge about these components of activity, about their manifestations and their development in the ontogenesis. The formation of the activity of a personality is the result of an interaction of social influences, biological pre-requisites and the individual’s rising activity itself. The authors deal especially with the influences of the specific attitudes of the family, school and society to manifestations of the child’s activity, with the influences of social roles, with the example of using the time, with the tendency of young people to keep up with adults, with the solution of the contradiction between the child’s wishes and the actual performance of his or her favourite activities. The training of activity requires not only didactic measures (problem instruction and the like), but, above all, an opportunity for suitable activities and a motivation of children and young people (in personal contact of the educationalist with the pupil). The development of the activity of the personality is essential in the period of the scientific and technological revolution, especially in the developing socialist society.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}