Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1966 -
Studie Studies

(CZ) K problémům literární výchovy jako součásti estetické výchovy
(EN) On Problems of Literary Education as Part of Aesthetic Education

Strana / Page: 56-70
Autor / Author: Chaloupka, O.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author deals with some questions of literary education of pupils (in the last four forms of the Basic Nine-Year School, i. e. 11 to 15 year-olds). He looks upon these questions as concrete items of broader problems of aesthetic education. In the first part called ≫Literary Education from the Viewpoint of Aesthetic Attitude to Art and Aesthetic Acquisition≪ he characterises the task of literary education as an effort to deepen the pupils’ subjective relationship to a literary work, while gradually developing the pupils’ capacity to understand, enjoy and appraise a work of art as a specifically aesthetic communication about relatives, a work having its own characteristic qualities of expression and meaning. In the second part called ≫Some Features of Aesthetic Relationship to Literature of 11—15 year-old Pupils≪ the author shows that the popularity of certain subjects among children towards the end of pre-pubescence and in the beginnings of pubescence does not mean a lack of aesthetic approach, but is due to the aesthetic qualities of the reality depicted, not to the specific qualities of the work. The third part — ≫The Development of Aesthetic Relationship to Literature by means of Educational Influence≪ — is devoted to the ways in which a child's approach to a literary work is orientated to the entirety of its artistic expression and communication about reality. The fourth part — ≫Connection between the Pupil‘s Own Choice of Reading and Educational Influence of Literature≪ — deals with the necessity of simultaneous influence of classroom interpretation and the child’s own choice of reading, the author considering aesthetic enjoyment of reading to be in every case essential for developing a subjective relationship to literature and consequently for successful educational influence.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}