Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1966 -
Studie Studies

(CZ) K dosavadní praxi a teorii výchovy žactva mimo vyučování
(EN) Present-Day Theory and Practice of After-School Education

Strana / Page: 71-90
Autor / Author: Sedlář, R.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the introduction the author refers to the necessity of extending a systematic after school care for pupils so as to cover all children irrespective of their social standing. It is an important requirement of the socialist educational system. The existing system of after school care for children of working mothers in school clubs does not meet this requirement, because it covers only a small minority of children (16 per cent of children from the 1st to 5th year; 1,1 per cent of pupils from 6th to 9th year at school) out of the total number of pupils attending the Basic Nine-Year School. The author pays attention to experimental schools with all-day care, dealing with their origin and development in our country as well as abroad, and recording their first experiences. He deals with the question of social environment and the pedagogical staff of the new schools, the proportion of time devoted to teaching and to out of school activities, he examines the educational work with pupils after school, their preparation for their lessons, the work of the Pioneer (children’s) Organisation, the extent and the standard of the pupils’ hobby activities, their socially useful work for the public within the framework of work education. He informs readers about the results of all day care for pupils, as reflected in their attainment, behaviour and state of health. In conclusion of his articles the author deals with theoretical problems concerning out-of-school education of pupils and experimental research work at schools with all day care. He points out that schools providing all-day care have arisen as a result of changed social and economic conditions and will have to be given more and more attention in the socialist educational system.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}