Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1966 -
Studie Studies

(CZ) O funkci pedagogické teorie v přípravě učitelského dorostu
(EN) The Function of Pedagogical Branches of Instruction in Training Future Teachers

Strana / Page: 150-166
Autor / Author: Pešek, Z.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the first part of the study the author analyses the question of what the substance of the teacher‘s pedagogical work consists in. In opposition to one-sided views according to which pedagogical work is either a kind of art or a practical application of theory, the author looks upon it as a kind of complicated, composite activities, in which both rational and irrational elements mix the level of their synthesis depends on the qualities of the teachers personality. All round formation of the teacher's personality is, therefore, the central task of the teacher's training. The genesis of the teacher's personality, however, can only be realised by a combination of both theoretical and practical training, which are to form, therefore, two basic, organically linked lines of the teachers’ education. The second part deals with the question of what role is played in pedagogical practice by pedagogical theory. In opposition to the views of some Western educationists, according to whom pedagogical theory is not able to provide the teacher effective guidance in his practical work, the authors points out, on the basis of the Marxist conception of relationship between the general and the special, the practical significance of theory for solving concrete pedagogical situations. There is a condition, however: it requires the future teacher to master pedagogical theory in such a way as to become living subject-matter for him and a method of imaginative pedagogical approach, and to acquire, at the same time, also pedagogical skills. The author goes on to criticise the traditional system of pedagogical preparation of future teachers at universities, in which the formality of instruction in theory divorced from pedagogical practice results in the graduates abandoning the theory altogether and depending in the end merely on practice without theoretical foundations. In the third part the author draws conclusions for the general conception of pedagogical preparation of future teachers. He proposes a revision of the composition and subject-matter of pedagogical branches of instruction and some basic changes in the manner of instruction so that pedagogical studies may provide a better training for practical pedagogical activities. From this viewpoint the authors distinguishes three areas in pedagogical theory, which differ from each other by their degree of generality and consequently by their function in the teacher's training course. One — the most general one — is to aim at forming the professional consciousness of the future teachers and is to give the students ideological and methodological starting points for understanding pedagogical reality. The second — on the medium level of generality — is to lead to a rational knowledge of pedagogical processes and to an imaginative analysis and solution of concrete pedagogical situations. The third group of elements of pedagogical theory, which is most closely linked with practice, is to lead to the acquisition of typical models of elements of pedagogical technique and thereby create pre-requisites for the students to acquire practical pedagogical skills. Then the author deals in detail with methodological consequences resulting from this conception.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}