Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1966 -
Studie Studies

(CZ) Formy vyučování a jejich vztah k vyučovacím metodám
(EN) Forms of Instruction and their Relation to Teaching Methods

Strana / Page: 300-308
Autor / Author: Pachmann, E.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The aim of this study is to supplement the general complex of problems concerned with forms of instruction using concrete examples drawn from the teaching of chemistry. It defines the external as well as internal conditions of organising the process of teaching and learning. The former include e. g. the compulsory or optional character of instruction, the number of pupils and their division into groups, the place of instruction; the latter (which are shown in concrete examples of various possibilities of organising experiments in chemistry) include e. g. the person carrying out the experiments, the tempo of work and the like. As regards the external form of teaching chemistry, the following are mentioned: lesson of the basic type, laboratory exercises, excursion, chemistry practice, hobby group, after-school classes for slow learners, chemical party, chemistry Olympics, individual forms of instruction; simultaneously „also possibilities of the internal organisation of the process of teaching and learning are discussed in concrete situations with regard to the use of chemical experiments (e. g. instruction with the demonstrational experiment, with frontal experiments of pupils etc.). However, the teacher’s work as well as the pupils’ work can be organised in various ways not only in chemical experiments but also in using other pedagogical media, and therefore internal organisation of instruction in a broader sense is spoken of (examples are given which simultaneously prove the close relationship between the forms of instruction and teaching methods, whether they are verbal, visual or practical). All the possibilities of external and internal forms of teaching chemistry together with an indication of their relation to teaching methods are summarised in a table under the heading ≫The system of forms of instruction in chemistry≪.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}