Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1966 -
Dějiny pedagogiky History of Pedagogics

(CZ) P. P. Blonskij (K 25. výročí smrti)
(EN) P. P. Blonskiy (In Commemoration of the 25th Anniversary of his Death)

Strana / Page: 347-361
Autor / Author: Dýma, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

After a brief description of Blonsky’s life and pedagogical work, the article deals with an analysis of his pedagogical ideas. Even before the October Revolution Blonsky arrived at the idea of school being dependent on the social order and from an historical analysis he deduced the characteristics of school in the communist society. His idea of an industrial labour school draws on both the reformist tendencies in bourgeois pedagogy and on Marx’s demand for all-round education. But in contrast to bourgeois conceptions Blonsky stresses the educational significance of modern industry. Blonsky’s primary labour school is placed in nature, where the teacher experiences with the children in a shortened form the development from primitivism to civilisation. Secondary labour school is fully incorporated in social life and in production. Here too, the principal educational medium is the factory. The failure of the Soviet industrial labour school promoted by Blonsky was due to the contradiction between the backwardness of the Russian reality after the October Revolution and the idea of an industrial labour school, which corresponded to a far higher stage of social development. This, however, does not impair the correctness of Blonsky’s ideas. Another part of the study deals with Blonsky’s pedagogical system and his endeavour to elaborate pedology as a science about the child. In pedology it evaluates his endeavour to get over biologism by paying increased attention to the social aspects of the child’s development. In conclusion Blonsky is appraised as a Soviet Marxist educationist of world outlook, who, in moulding Marxist pedagogy and communist education, drew on the best results achieved by bourgeois science.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}