Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1966 -
Studie Studies

(CZ) K některým filosofickým otázkám programované výuky
(EN) Some Philosophical Questions of Programmed Instruction

Strana / Page: 517-528
Autor / Author: Grulich, V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The scientific and technological revolution deepens the discrepancy between the increasing volume of information and the individual’s capacity of mastering it. This fact calls for modernising not only the content, but also the methods of instruction and learning. The introduction of programmed instruction and its technical devices is one of the important spheres of modernising trends, even though this does not naturally exhaust the whole problem in all its complexity. However, programmed instruction is now frequently looked upon with lack of confidence and even scepticism. Its cornerstone is the fact that some questions are controversial, and some philosophical, sociological and psychological aspects have not been completely solved. The author of this article is trying to answer the question as to whether programmed instruction and the introduction of its technical devices can result in deepening the technical alienation, this time in the field of the pedagogical process itself. He goes on to consider the question as to whether programmed instruction can fulfil the social function of education and discusses the position of the method of dialogue in programmed instruction. He also pays attention to the question of manipulation possibilities and conscious regulation in programmed learning, as well as to the form and manner of engagement of its living factor, the subjective factors of the process of instruction. A philosophical analysis, which shows, above all, the advantages and potentialities of programmed instruction, results in a fundamental humanist judgement that the basic factor determining the usefulness of a teaching machine is not its technical structure, but the logic of its social function.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}