Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2009 (MONO) -
Studie Studies

(CZ) Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách
(EN) Content, Subject and Intersubjectivity in Field Didactics

Strana / Page: 116-135
Autor / Author: Slavík, J., Janík, T.
Klíčová slova / Key words: oborová didaktika, obsah, didaktická znalost obsahu, kurikulum, subjekt, intersubjektivita, didaktická rekonstrukce obsahu, výraz, význam, extenze, intenze, ontodi-daktika, psychodidaktika
field didactics, content, pedagogical content knowledge, curriculum, subject, inter-subjectivity, educational reconstruction, expression, meaning, extension, intension, onto--didactics, psycho-didactics

Anotace:

Stať se z hlediska oborových didaktik zabývá subjektivním zpracováním obsahu a intersubjektivním zprostředkováním významu ve vzdělávacím procesu. V návaznosti na Model didaktické rekonstrukce jsou v ní probírány centrální kategorie, které reprezentují vztah intersubjektivity a subjektu: představa, výraz, význam. Na tomto teoretickém základě a s využitím sémantického rozlišení extenze a intenze staťformuluje a vysvětluje dva didaktické principy: a) princip zpřístupnění, b) princip zdůvodnění. K těmto principům jsou vztaženy dvě epistemologické perspektivy: psychodidaktická, orientovaná na subjektivitu žáka, a ontodi-daktická, orientovaná na intersubjektivní významy oboru. Autoři vysvětlují, že učitelé v praxi profesionálně pracují s „amalgámem“ obou těchto perspektiv, pro jehož označení stát využívá převzatý pojem „zhuštění znalostí“ (knowledge encapsulation). V závěru autoři vyzývají kužší funkční provázanosti oborové a oborově didaktické složky v přípravě učitelů prostřednictvím modelu reflektivní praxe.



Annotation:

The páper focuses on the subjective process-ing of content from a field didactic perspec-tive and on the inter-subject mediation of meaning in education. Foliowing the model of educational reconstruction, it discusses the centrál categories ušed in representation of the relationship between inter-subjectivity and the subject: notion, expression, meaning. On this theoretical basis and using the semantic distinction between extension and intension/ intention, the text illuminates two didactic principles: a) the principle of making content accessible, and b) the verifying principle. These two principles are related to two epis-temological perspectives: the psycho-didactic perspective - which is directed to the pupils subjectivity - and the onto-didactic perspective - which is directed to the inter-subjective meanings within the field. The authors go on to explain that teachers in practice work with an „amalgam“ of these two perspectives for which the term „knowledge encapsulation“ is ušed in the páper. Towards the end of the páper, the authors call for a close functional intertwining of field didactics and field com-ponents in teacher education through the model of reflective practice.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}