Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1964 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Pokus o zjišťování účinnosti kabinové výuky rotační numerickou metodou
(EN) Appraising the Effectiveness of Language Teaching Boxes by the Rotation Numerical Method

Strana / Page: 300-308
Autor / Author: Josef, D.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

A reliable and accurate research is necessary to appraise the effectiveness of technical media in instruction. The same goes for the use of boxes in foreign language teaching, which are being more and more used as a means of making a greater number of pupils active simultaneously. For the purpose of finding out the effectiveness of language teaching boxes (the teacher is connected with the pupils’ boxes by a system of microphones and earphones, all the pupils can hear the teacher, but not one another, the teacher being able to listen to any of the pupils) the Brno Technical College carried out the first experiment using two sets of similar texts (one for experimenting, the other for testing) with one and the same group of students taking part in the experiment. In this way 167 comparisons were made showing the difference in the number of mistakes between the pupils taught in boxes and those taught without them. The result was in favour of the boxes, the number of mistakes being lower by one third. More accurate results were achieved in the second experiment by using the rotation method of research. Besides the two sets of texts for experimenting and testing (A and B), we also worked with two groups of students, one for experimenting, the other for testing (I and II), using two different methods of instruction both with and without boxes. We carried out rotations between the respective factors in the experiment so as to eliminate any possible distortion of results due to the inequality of texts and the differences between the groups. Group I worked first in boxes with text A, but Group II with text B; using the conventional method without boxes, Group I worked with text B and Group II with text A. In evaluating the results stress was laid not on arithmetical averages of the number of mistakes in each group as a whole, but on comparisons in pairs. Seventy such comparisons in pairs were made altogether, which showed that the method of teaching in boxes produced 52.8% favourable results, 32.8% unfavourable results, 14.2% results showing no difference. Out of sixteen groups (according to the abilities of the students taking part in the experiment) the results of ten groups were in favour of the boxes, five groups against, with one pair showing no difference. The method of teaching in boxes proved to be the most suitable for those students whose general achievement in the language was marked ≫Grade III≪ (pass), then for those marked ≫Grade 1≪ (very good) and ≫Grade IV≪ (fail), the least suitable being for those marked ≫Grade II≪ (good).



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}