Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1964 -
Úvodník Introduction

(CZ) Karel Marx, I. internacionála a otázky výchovy dětí a dorostu
(EN) Karl Marx, the First International and Questions Concerning the Education of Children and Adolescents

Strana / Page: 377-392
Autor / Author: B. Macck
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The centenary of the foundation of the International Workingmen’s Association (the First International) has led the author of the article to express some thoughts about the theoretical legacy of this organisation in the field of education. Against the background contemporary events, and especially the discussions on this question in the period of the Geneva Congress of the International in 1866, the author points out the meaning and significance of that part of Marx’s address to the General Council’s delegates which deals with the education of children and working adolescents. It contains the essence of Marx’s fundamental ideas, which, with their theoretical principles, were far ahead of contemporary thought, and which, in many respects, have not lost their significance even for our modern, advanced socialist society. It concerns, above all, Marx’s conception of polytechnical education, which is now one of the basic and, at the same time, one of the most delicate problems of our time. In this connection the author expresses his concern whether inadequate, and often very superficial knowledge of Marxist-Leninist theory possessed by a certain part of our educationalists, does not throw the doors wide open to the unwanted penetration of that unilaterally ≫craftsman like≪ approach to polytechnical education, which Marx himself repudiated so resolutely in his struggle against the Proudhonists. It would certainly be very useful if all those who are in any way concerned with education in practice, mainly our teachers, went more deeply into this question, which the author himself, as an individual, is unable to tackle.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}