Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/1964 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

Page: 393-414
Author: Jesenská, Z.
Key words:

Annotation:

The author sets herself the task of indicating some of the ways of approach, little employed so far, to the complex of problems involved in shaping moral qualities. She gives a critical appraisal of the current publications on the theory of moral training, and, on the basis of the Marxist philosophical and psychological conception of the personality, which was often neglected in the past years, she presents an analysis of the present day official conception of moral training in the Czechoslovak and especially in the Soviet pedagogy. She concludes that this conception is no longer in keeping with the current psychological conception of learning. Neither is it in keeping with the conclusions, formulated by psychology, about the unity of personality, the qualities of character and the shaping of theses qualities. The article further deals with the problem of a new approach to the questions of moral training, especially the questions of motivation, the formation of the personality’s inner attitudes, the organisation of activities and ethical experiences of pupils. The author discusses the complex relationships between the formation of a system of fixed personal motives and the ethical experiences of the pupils. She formulates a hypothesis: the understanding and generalizing of moral experience is a complicated process consisting essentially in the fact that a personality analyses the general sense and the moral significance of certain concrete situations it finds itself in and takes up a certain attitude to it. Such realization and generalisation of individual ethical experiences, including the realisation and appreciation of the motive of one’s actions, probably contributes to the generalisation of situation motives and thereby to the formation of a system of fixed personal motives. In conclusion, the author points out some aspects of investigating the specificness of intellectual and moral training.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}