Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1964 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Některé metodologické problémy teorie mravní výchovy
(EN) Some Methodological Problems of the Moral Training Theory

Strana / Page: 393-414
Autor / Author: Jesenská, Z.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author sets herself the task of indicating some of the ways of approach, little employed so far, to the complex of problems involved in shaping moral qualities. She gives a critical appraisal of the current publications on the theory of moral training, and, on the basis of the Marxist philosophical and psychological conception of the personality, which was often neglected in the past years, she presents an analysis of the present day official conception of moral training in the Czechoslovak and especially in the Soviet pedagogy. She concludes that this conception is no longer in keeping with the current psychological conception of learning. Neither is it in keeping with the conclusions, formulated by psychology, about the unity of personality, the qualities of character and the shaping of theses qualities. The article further deals with the problem of a new approach to the questions of moral training, especially the questions of motivation, the formation of the personality’s inner attitudes, the organisation of activities and ethical experiences of pupils. The author discusses the complex relationships between the formation of a system of fixed personal motives and the ethical experiences of the pupils. She formulates a hypothesis: the understanding and generalizing of moral experience is a complicated process consisting essentially in the fact that a personality analyses the general sense and the moral significance of certain concrete situations it finds itself in and takes up a certain attitude to it. Such realization and generalisation of individual ethical experiences, including the realisation and appreciation of the motive of one’s actions, probably contributes to the generalisation of situation motives and thereby to the formation of a system of fixed personal motives. In conclusion, the author points out some aspects of investigating the specificness of intellectual and moral training.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}