Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1964 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Žák jako složitý dynamický systém
(EN) The Learner as a Complex Dynamic System

Strana / Page: 552-565
Autor / Author: Haupt, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The conception of education as a kind of directing the dynamic systems entails some new views of the educational process. From this angle the learner appears as a complex dynamic system, which is in continual inter-action with other dynamic systems (natural and social) and their components. As a result the learner’s behaviour is to a certain extent determined by the working of these systems. The latter are also inter-connected through a complicated network of mutual relationships changing with time. It is impossible to get to know and describe exactly the structures of all the systems that are in functional relationships to the learner, because the means for doing so are not available; it can only be done approximately. But even that represents a considerable degree of accuracy and is highly important for pedagogy. For no educational system can work successfully, if it ignores these systems and the trend and the power of their influence on the learner, and if it cannot regulate them. The teacher’s work brings about deliberate changes in the inner states of the learner. These states are inaccessible to direct observation and can also be judged only approximately on the basis of the outer manifestations, the behaviour of the learner. But the success in directing and predicting the development of the learner’s personality depends on as exact and complete a knowledge as possible of transformations taking place in each component of the system of the learner. The methods of cybernetics and programmed instruction may also be helpful in elaborating the theory of education. A class, being a group of learners organised in a certain way, may also be looked upon as a dynamic system with two distinctly different components, one directing, the other being directed. I f some of the pupils lag behind the others, the system feels it as a disturbance of its functions. This affects its structure, the homogeneity of the component being directed is disturbed, the process of guidance becomes more complicated and more difficult and the results are unsatisfactory.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}