Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1964 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Problémové a skupinové vyučování v základech zemědělské výroby
(EN) Problem and Group Instruction in the Fundamentals of Agricultural Production

Strana / Page: 661-670
Autor / Author: Nováková, H.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The high level of teaching the fundamentals of production at Secondary General Schools contributes to increasing the quality of secondary general education. One of the methods of making the educational work in teaching the fundamentals of agricultural production more effective is problem and group instruction, which leads pupils to independent and conscious work, to a creative use of interrelations among subjects and thereby to a better preparation for further studies as well as for a practical occupation. Leading educationists from a number of countries (the USSR, the GDR, Poland, Italy and others) concern themselves with the idea of making instruction more effective and intensive, and they approach the solution of this problem in various ways. In Czechoslovakia the problem of raising the level of educational work in fundamentals of agricultural production is being investigated by an experimental introduction of the problem and group instruction into two Secondary General Schools — in Prague 3 and in Kroměříž. Pupils of the first grade of the Secondary General School, who are working in leading agricultural establishments (the Corn Research Institute and the Breeding Station) take part in small groups in solving research tasks under the guidance of experts. In this sort of experimental teaching some new methods of work are being applied which are customary at universities (pupils’ own study of literature and writing papers, scientific observations, records thereof and their elaboration, evaluation of research material, lectures on their own work, which the pupils give at seminars at the place of work etc.). At the same time great stress is laid on conscious work, on the use of interrelations among subjects and on a creative approach of the pupils to the solution of important problems. Although it is only 4 months since problem and group teaching was experimentally introduced, it has had a favourable influence on the pupils’ educationally, especially by increasing substantially pupils’ interest in work, by stimulating a creative approach to work in this as well as in other subjects. The pupils’ experimental work, which in this case is not an aim in itself, but an educational means, appears as one of the forms of making the teaching of the fundamentals of agricultural production as a subject more effective. The pupils of the two experimental schools will continue to work in the same way also in the 2nd and the 3rd grade and the difficulty of the tasks will be gradually increased.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}