Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
1/1963 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

Page: 17-29
Author: Podlipný, J.
Key words:

Annotation:

The secondary general School pupils can acquire the qualification of a skilled worker in a certain trade which is provided by the subject called ≫fundamentals of production≪. This qualification can be attained on the basis of a qualification examination instituted by the Government Order No. 106/61 Sb. of August 30th, 1961 and specified by the instructions issued by the Ministry of Education and Culture. Nevertheless, these examinations are still a very topical problem and even a subject of controversy. The author regards the qualification examination as a culmination of the specialized training, and this is made possible by the ≫pyramid-like≪ structure of the syllabus of fundamentals of production /i. e. proceeding from a broad common basis in the first year towards specialization in the third year/. He further explains the difference between trade as a worker’s occupation and trade as a subject taught at school and shows why it is impossible to prepare secondary general school≪ pupils for the apprentice’s trade school leaving examination. The author then goes on to analyse the results of qualification examinations 'held for the first time on a large scale in the school-year 1961/1962. The examinations were taken by more than 50 per cent of 3rd /i. e. last/ -year secondary general school pupils, who in most cases acquired the third or the fourth category in the qualification wage catalogue /i. e. an eight-category system/. These results must be regarded as very good. As regards the qualitative aspect of the examinations, the level attained was satisfactory. The pupils worked on the whole individually /each pupil by Himself but the norms fulfilled did not reach, in most cases, the required standard of at least 80 per cent. The author confronts the existing views on the examination. He thinks the examinations are a suitable way of deepening the ties between school and factory, and, at the same time, one of the revolutionary steps in the system of acquiring worker qualification. There are still, however, a great number of urgent problems to be tackled also in the field of pedagogical science.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}