Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/2009 -
Studie Studies

(CZ) Fonologicke dovednosti a jejich význam v počátečních fázích rozvoje čtení
(EN) Phonological Skills and their Importance in the Initial Phases of the Development of Reading

Strana / Page: 17-23
Autor / Author: Májová, L.
Klíčová slova / Key words: fonologické dovednosti, fonologické povědomí, znalost písmen, rozvoj čtení.
Phonological skills, phonological awareness, letter knowledge, reading develop-ment.

Anotace:

Existuje zajisté řada faktorů vstupujících do procesu nabývání čtenářských dovedností. Jeden z klíčových vlivů je dnes na základě psycholingvistických studií připisován dovednosti jedince rozlisovat jednotlivé hlásky a manipulovat s nimi. Tato dovednost, označovaná jako fonologicképovědomí, není zatím v české odborné literatuře pojmem příliš častým a zavedeným. Následující text stručně seznamuje sjeho teoretickým pozadím vycházejícím především ze zahraničních prací a s některými výzkumnými studiemi, snažícími se objasnit roli fonologického povědomí ve vztahu k prvním znalostem písmen.



Annotation:

The text aims to offer a psycholinguistic view of the subject of the acquisition of reading skills and to outline the theoretical background of the current view of phonological skills as an important factor in the process of reading. One key concept here is „phonological awareness“, which is a term relatively little known or used in Czech specialist circles. It means the skill to identify individual phonemes and to work with them consciously
in various ways. In current psycholinguistic works, phonological awareness is regarded as having a fundamental influence on the development of reader literacy (see e.g. Caravolas, et al. 2001; de Jong, Olson 2004; Wimmer et al. 1991 and others).
In the academic world there is no general agreement, however, on questions of the origin of phonological awareness and the concrete forms of its role in the acquisition of literacy. The text presents different views on the content of the concept (i.e. answers to the question of which individual skills make up phonological awareness as a whole), different approaches to the significance of the different proposed elements of phonological awareness, and also different views of its development in the framework of the cognitive system of the child.
The interaction between phonological awareness and learning the letters of the alphabet is presented from the point of view of different research studies that seek to analyse the character of the interactive process in more detail. In view of the paucity of academic discussion on this theme in the Czech research community, the whole text is based on foreign literature, most of it in English. In the conclusion to he article, however, we draw attention to some derived Czech research studies that are trying pre-cisely to explore this early, absolutely initial relationship between the capacity to isolate phonemes and to learn letters (Málková et al. 2008). The goal of these studies is to contribute to findings useful in the field of primary teaching practice.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}