Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1963 -

(CZ) Význam historicko-vývojového studia otázky pracovní výchovy pro řešení současné pedagogické problematiky
(EN) The Significance of Studying the Question of Working Education from the Point of View of Historical Development for the Solution of Present-Day Pedagogical Problems

Strana / Page: 208-224
Autor / Author: Sedlář, R.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author analyses and appraises the views on the importance of work in education mainly from the aspect of the relationship between the theories being studied and the social classes. He differentiates the theories according to whether the respective theory aimed at the idea of working education contributing to a change of the social order (More, Campanella, Fourier, Owen; the Russian Revolutionary Democrats; Marx, Engels) or whether in only served to make the advancing class assert itself (the period of antiquity and feudalism, as far as the education of the ruling class was concerned; Bacon, Locke; Comenius, Rousseau, the pedagogical reformers of the French Bourgeois Revolution; Pestalozzi). The author applies this class view also when analysing pedagogical theories on the significance of working education from the point of view of components and aspects of education. In stating the case for working education he stresses the following viewpoints:
1. The viewpoint of all-round education (differentiation between working education and physical training; working education as a necessary component of all-round education).
2. The viewpoint of moral education (working education as a means of acquiring moral habits; instilling respect for work: working education as a guarantee of a happy life).
3. The viewpoint of methodology and pedagogy (how working education contributes to the process of teaching and learning; its function as a method in the educational process; how it is to be understood with regard to teaching. In conclusion the author characterises the socialist conception of working education, which shows that Marxist-Leninist pedagogical theory is qualitatively the highest stage in the development of the most progressive pedagogical efforts that appeared in the past.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}