(CZ) Některé problémy pedagogické interakce z hlediska širších kontextů výchovně vzdělávacího procesu
(EN) Some problems of the educational interaction from the point of view of broader educational process contents
Autor / Author: Pelikán, J.
Klíčová slova / Key words: Pedagogická interakce, bipólové a substancionální pojetí pedagogické interakce, preferenční postoje učitelů k žákům
Studie je zaměřena na hledání nových cest v moderním chápání pedagogické interakce.
Na základě řady empirických výzkumů je dokazována nutnost chápání pedagogické interakce
jako složité struktury mezilidských vztahů, vzájemně se ovlivňujících a dynamicky se vyvíjejících.
Cestu k překonání menší účinnosti výchovně vzdělávacího procesu vidí autor v této oblasti
v hledání nových modelů pedagogické interakce.
Annotation:
The autor deals in his study with the integration of the educational interaction in a broader context of the educational process. He gives evidence that there is no isolated phenomenon in question but a whole structure if interhumane relations mutually influencing each other and being dynamically developed in which a significant place is occupied by the teacher-student relation. The simplified bipolar concept of the educational interaction between the teacher and the pupil is being submitted to an analysis and is confronted with a multidimensional concept proceeding from a common goal if the interaction to which the participants of that interaction tend as independent subjects. Possibilities of that approach are indicated and so are its perspectives in the modernization of the educational process and the conditionality of the further development through social changes.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: