Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1963 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) Experimentální analýza procesu programového učení a některých jeho principů
(EN) An Experimental Analysis of the Programmed Learning Process and of Some of its Principles

Strana / Page: 645-669
Autor / Author: Kulič, V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The aim of the research was to verify some principles of the theory of programmed learning. The experimental text was a part of Skinner’s linear programme (a course in psychology). The main stages of the research: a) logico-psychological and pedagogical analysis of the programme; b) analysis of the concrete learning process from the programme based on an analysis of recorded answers given by persons taking part in the experiment in individual steps of the programme and other measurable data (length of time necessary for learning etc.); c) checking the effect of learning by an examination immediately after learning and by a retention test; d) supplementing these findings by comparing them with analogical parameters of learning the same subject-matter by the two traditional methods (individual learning from a current text and instruction given by the teacher). Results: Individual learning from the given programme proceeded without difficulties and the effect of learning reached a level corresponding fully to the main requirement as to the knowledge acquired. The question correctly put is not whether to programme at all, but what to programme, when and for whom, in other words to find the correct place of programmed learning in the teaching process. The results confirm the conclusion that programmed learning is especially suitable for correspondence courses. A great asset of programmed learning is the fact that while the pupils are working with the programme there is a constant, very high activity of individual work, and the possibility of adjusting the tempo of learning individually can be made full use of. By keeping a record of answers in individual steps it was possible to make a deep analysis of the actual process of learning, which made us see many questions in a new light (the part played by error in the learning process, mechanisms of correcting mistakes, the significance of ‘controlling information about partial results of learning, etc.) and enabled us to determine correlations of numerous characteristic aspects of learning with greater accuracy. The analysis has shown that Skinner’s conception does not give the best solution of some questions of programming (the size and sequence of steps, the form of controlling information etc.). It will be therefore necessary to enlarge the conception of programmed teaching by applying the positive achievements of our and Soviet psychology, pedagogy and other special sciences. An important result of the research is the discovery that programmed learning can be a new method of tackling some important questions of pedagogical psychology, combining many advantages of laboratory and natural teaching experiments.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}