(CZ) Podněty pro školskou reformu v Československu: Inovační trendy ve školství Finska a Dánska
(EN) Stimulations for the school reform in Czechoslovakia: innovation trends in the school systems of finland and denmark
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words: Školská reforma, inovace ve školství, obsah vzdělávání, organizace a řízení. autonomie škol
Článek je příspěvkem k přípravě školské reformy v Československu. Poskytuje přehled o inovacích v základních a středních školách Finska a Dánska, jde o inovace v obsahu a organizaci vzdělávání a v řízení školství (autonomie škol).
Annotation:
The article is a contribution to the preparation of a school reform in Czechoslovakia. It gives a survey of innovations at basic and secondary schools in Finland and Denmark. Here the innovations in the contents and organisation of the humanities and in managing the school (the autonomy) are in question. The major innovations refer to the variability of the time proportions for individual school subjects, to the contents get-together between the humanities and the vocational education, to introducing new school subjects and new study branches, and others.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: