Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1991 -
Studie Studies

(CZ) Termín didaktika: jeho pôvod, výskyt a významy
(EN) The term „didactics“, its origin, occurrance and meanings

Strana / Page: 277-287
Autor / Author: Švec, Š.
Klíčová slova / Key words: didaktika ako pedagogický termín, etymológia termínu didaktika, lexika termínu didaktika, sémantika termínu didaktika, jazykovozemepisný kontext pojmu didaktiky, anglické ekvivalenty poftatí didaktiky, tradicie vednej kultúry v pedagogike


Anotace:

Zámerom článku je prispieť k hlbSiemu pochopeniu používania termínu didaktika. Po zmienke o póvodnom Komenského a súčasnom všeobecnom etymologickom rozbore tohto termínu sa predkladajú výsledky čiastkového literárneho prieskumu zemepisného výskytu jeho lexiky a sémantiky.



Annotation:

The aim of this article is to contribute to a deeper understanding of the use of the term „the didactics“. After mentioning the original Komenský’s ethymological analysis of the term, and the contemporary one, results of a partial literary research of the geographical occurrence of its lexica and semantics are presented. Its lexical productivity and semantic variety as well as its conceptional contradiction and the lack of its international name unity are being found out. It is pointed here at that above all these language-geographical different philosophically-scientific differences in using the term „didactics“ are deeply anchored in different philosophically- methodological traditions of the scientific cultures (the Continental Europian on one side, and the Anglo-American area on the other side). A more detailed explanation of this term will, however, be made possible by an analytical research of the historical as well as contemporary understanding of the didactics as a theory, science, technology or an art-or a opposite of the heuristics.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}