Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1991 -
Studie Studies

(CZ) Multikulturní výchova a vzdělávání
(EN) Multicultural education and the Czechoslovak situation

Strana / Page: 269-276
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words: multikulturní výchova a vzdělávání; interkulturní způsobilost; výchova k evropanství; interkulturní rozdíly


Anotace:

Článek informuje na základě zahraniční literatury o pojmu a koncepcích „multikulturní výchovy a vzdělávání“ (multicultural education). V druhé části je podán přehled o přístupech a metodách používaných ve výzkumu multikulturní výchovy a vzdělávání, se zaměřením na analýzy vzdělávacích obsahů, na psychosociální analýzy interkulturních postojů a předsudků aj. V závěrečné části jsou formulovány požadavky týkající se začlenění multikulturní výchovy a vzdělávání v československé vzdělávací soustavě a jako předmět pedagogického výzkumu.



Annotation:

The paper presents a basic overview on the topic called „multicultural (intercultural, interethnic, global) education“. Two groups of questions are discussed in the paper: (1) What is multicultural education? The core definitions are: (a) Multicultural education is a process through which individuals develop ways of perceiving, evaluating, and behaving within cultural systems different from their owns. This definition reflects an approach to multicultural education that aims at preparing individuals for respecting other cultural systems. (b) Multicultural education is an educational program that provides learning environment matching the academic, social, and linguistic needs of students of different ethnic, racial, atc. minorities. This definition reflects an approach that aims at developing self-esteem in individuals of particular minorities as to preserving their own cultural system. (2) How multicultural education can be explored? Two kinds of research approaches and the respective methods are mentioned: – multicultural study on educational contents (analysis of cultural values, attitudes to other cultures, etc. in textbook or other instructional materials), — psycho-social measurement of cultural (cross-cultural) differences.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}