Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2008 -
Výzkumné sdělení Research Report

(CZ) Vztah fonematického uvědomování a znalosti písmen v počátcích rozvoje čtení a psaní
(EN) The Relationship of Phoneme Awareness and Letter Knowledge in the Initial Phase of the Literacy Development

Strana / Page: 369-378
Autor / Author: Málková, G.
Klíčová slova / Key words: fonematické uvědomování, znalost písmen, počátky rozvoje čtení a psaní, intervenční studie


Anotace:

Tento text si klade za cíl představit stručně teoretické zázemí, design a výsledky vybraných výzkumných projektů zaměřených na zkoumání vztahu fonematického uvědomování a znalosti písmen v počátcích rozvoje čtení a psaní. Všechny projekty, kterým bychom rádi na tomto místě věnovali pozornost, vznikly v průběhu více než tříleté spolupráce dr. Markéty Caravolas z University of Liverpool a dr. Málkové z PedF UK, později FHS UK v Praze. V současné době výzkum v této linii ještě dále pokračuje, především díky finanční podpoře Grantové agentury České republiky.
Předkládaný text čtenáře nejprve stručně seznamuje s teoretickými souvislostmi sledovaného tématu a klíčovými poznatky, které určovaly a ovlivňovaly design publikovaných i citovaných studií. Je naším cílem uvést čtenáře do širších souvislostí prezentovaného tématu, především formou odkazů na relevantní i související literaturu z mezinárodních publikací. Nevětší pozornost budeme věnovat studii Castlesové a Colthearta z roku 2004, která sérii našich experimentů a náš výzkumný záměr iniciovala.
Hlavní část textu tvoří přehled výsledků základní studie v našem výzkumném plánu (autoři: Hulme, Caravols, Málková, Bridgestocke) publikované v roce 2005, a především dosud pouze ústně publikované výsledky pilotního výzkumu vztahu fonologických dovedností (resp. izolace hlásek) a znalosti písmen v počátcích vývoje gramotnosti (Málková a kol. 2008). Závěr textu bude věnován diskusi k průběhu a výsledkům základní i pilotní studie a seznámení s novým designem i procedurami výzkumu, který právě ke sledovanému tématu realizujeme.



Annotation:

The text aims to give a brief account if the theoretical background, design and results of selected research projects investigating the relationship of phoneme awareness and letter knowledge in the initial phase of reading and writing development All the projects that we want to consider here originated in the course of more than three years of co-operation between Dr. Markéta Caravolas of the University of Liverpool and Dr. Málková from the Education Faculty at Charles University, and later the Faculty of Humanities at Charles University. Currently this line of research is continuing, above all thanks to funding from the Grant Agency of the Czech Republic.
The text first offers the reader a brief overview of the theoretical background of the theme and key findings that have determined and influenced the design of published and cited studies. Our aim is to give the reader an idea of the broader contexts and implications of the theme presented, primarily through references to relevant and associated literature from international publications. We devote the most attention to a study by Castles and Coltheart of 2004, which provided the im-pulse for our own series of experiments and research plan.
The main section of the text is an over-view of the results of the basic study in our research plan: the work of Hulme, Caravols, Málková, Bridgestocke published in 2005 and above all the as yet unpublished results of a pilot study of the relationship between phoneme awareness (specifically the isolation of initial consonant) and letters knowledge in the initial phase of the development of literacy. (Málková, et al. 2008).
The final part of the text is devoted to dis-cussion of the course and results of the basic and pilot studies and information on the new design and procedures of the research project that we are currently conducting on the theme.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}