Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5-6/1991 -
Studie Studies

(CZ) Recepce a působení Komenského teorie pomůcek a jeho učebnic v 17. a 18. století
(EN) Rezeption and impact of Comenius’s theory of aids and of his textbooks in the seventeentii and eighteenth centuries

Strana / Page: 611-618
Autor / Author: Michel, G.
Klíčová slova / Key words: J. A. Komenský — učebnice, J. A. Komenský — teorie pomůcek, J. A. Komenský — recepce v 17. a IS. století, smyslové vnímání při učení, společné učení jazyku a věcem


Anotace:

Didaktický a metodický význam spojení obrazu se slovem v Orbis sensualium pictus udržely nadlouho zájem o tuto učebnici a spolu s pansofickým přístupem k obsahu mohou poskytnout podněty i dnes.



Annotation:

Comenius elaborated the theory of aids in his Pampaedia. Aids as instrument must be adequate to the activity and to the subject and object of its; in the process of teaching it should help learning the whole and the inner structure of it. For this purpose Comenius elaborated a system of textbooks interrelated continually in content; he supplemented the lingual character by pictures namely this second indication has meant a significant methodical and didactical step since Comenius elaborated also theoretical reasoning for it. Orbis sensualium pictus signifies so the beginning of modern theory of education, it is a prototype of a modern textbook. In contrast to Janua linguarum reserata the interest in Orbis pictus continued also in the eighteenth century. Some aspects of the declining interest in Janua have been evidenced, e. g., by the reserved standpoint of M. Pexenfelder (in the preface to his own text-book of 1680). Concerning the interest in Orbis pictus, gradually, the matter-of-fact aspect predominated, it was especially the content that made Orbis pictus necessary ful textbook of Latin in the concept ofso called „realists, while the emphasis on the teaching of languages made Orbis a textbook for other disciplines. Also in Comenius’s theory of aids, due to his emphasis on the whole (i. e. the pansophic approach), it is possible, namely today, to find stimuli for solving the aspects of the content of education where, until 1970’s, the natural sciences and technique prevailed.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}