(CZ) Víceplánovost v didaktickém projektu Komenského (Janua lingvarum a Orbis pictus)
(EN) Comenius’ stratiform didactic project
Autor / Author: Kožmínovi, D. a Z.
Klíčová slova / Key words: studium jazyka, strukturace textu, funkční diferencovanost učebnice Ko- *^enského, víceplánovost v didaktickém projektu
Charakteristikou a srovnáním funkční specifičnosti dvou jazykových učebnic dochází stať k zdůraznění Komenského umění spojit dohromady vždy více funkcí, a to samotnou víceplánovou a diferencovanou výstavbou textů. Učebnice nejsou Komenskému „okrajovou“ záležitostí ve velkém konceptu nápravy lidských věcí, nýbrž nesou všecky znaky velikosti celého jeho soustředěného úsilí pozdvihovat člověka co možná nejvíce k dokonalosti.
Annotation:
Comenius with respect to his own requirements arranges the language material as interesting as possible to form texts corresponding in their style, idea, aesthetic plans to the functions being adequate for the desired purpose. At the same time he differentiates the types of textbook. Janua lingvarum reserata opens the language world with classified matter knowledge. In Czech version he stresses rich Czech language and life. In Orbis pictus Comenius alternates the principles of description from the point of view of detail and that of the whole. He performs his textbooks in attractive approaches how to teach the language and the very sensitivity towards language. Comenius always connects language and reality with the theme of a given lesson and last but not least with his general pedagogic approaches.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: