Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5-6/1991 -
Studie Studies

(CZ) J. A. Komenský a historická tradice
(EN) J. A. Comenius and the historical tradition

Strana / Page: 653-658
Autor / Author: Maurová, M.
Klíčová slova / Key words: J. A. Komenský, historická tradice, národní výchova


Anotace:

Autorka vymezuje obsah a pojem tradice jako záměrné i povědomé navazování Určitých společenských skupin na konkrétní hodnoty vlastní minulosti, jako důležitý nástroj skupinové identity a emancipace. Z tohoto hlediska pak sleduje utváření novodobé Komnenského tradice v průběhu 19. století, její předpoklady, zdroje a souvislosti.



Annotation:

The author thinks about the content and the meaning of the concept „tradition“ which she understands to be both a purposeful and an unconscious linking of certain social groups to concrete values of one’s own past, and an important means of the group identity and emancipation. The new-time historical tradition of Comenius originated among the teachers and other school-workes during the 19th century and was connected with the efforts to create a conception of national education both in the theory and in its practical pushing through. The efforts to create an independent Czech educational system set-free of foreign influences-growing up from fostering feelings of national exclusiveness-which had been common phenomenon of the 19th century national traditions-could not have been successful. The time of strugles concerning goals of constitutional laws of the Czech politics whose compound was the struggle against the school law from the year 1869 emphasized more the topical heritage of Comenius’s work from the point-of-view of the everyday-politics than a systematic study of his work. A positive of the interest in Comenius’s work has been the development of a systematic Comeniologic exploration which started develop in the last quarter of the 19th century.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}