Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5-6/1991 -
Otázky a názory Questions and opinions

(CZ) Poznámky k přípravě kritické analýzy vývoje pedagogiky v letech 1945-1990
(EN) Notices to the preparation of a critical analysis of the development of education in the years 1945-1990

Strana / Page: 677-691
Autor / Author: Cach, J.
Klíčová slova / Key words: Pedagogika a její deformace, vliv sovětské pedagogiky, pedagogika a politika, obrany proti deformacím


Anotace:

Článek navazuje na článek J. Cacha Poznámky k vývoji politiky a institucí v oblasti školství (Léta nadějí, krizí a zklamání 1945-1990) a zabývá se vývojem pedagogiky v tomto období (Pedagogika, XL, 1991, č. 1). Status quo v květnu 1945 a mezidobí 1945 až 1948 jako období nadějí. Vývoj do roku 1956 v podmínkách kultu osobnosti, dogmatismu a simplifikací. Období do roku 1968, kdy v druhé polovině šedesátých let vrcholí kritika těchto negativních jevů. Význam trnavské konference v roce 1965. Sovětské tanky jsou příčinou nových deziluzí. Takřka dvacetiletá normalizace a její trauma. Jak po 17. listopadu 1989? Západ? Východ? Teorie mostu? Domov?



Annotation:

The article links up on the article by Josef Cach in the magazine „The Pedagogics“ from the year 1991 (Nr 2) on the development of politics and institutions in the area of schools after the year 1945. He points at the specificy of the conditions of education both in the years 1945-1948 as the years of hopes-and then the years of dogmatism, the personality cult and simplications – when the former hopes were destroyed. The period by the year 1968 follows; in the half of the 60s the criticism of those conditions reaches its height. The Soviet tanks destroy even those hopes. What follows is a period of a twenty years long normalization - and its trauma. Where to after the November 1989? A synthesis of views of the problems before the year 1939, and after the year 1945, leads to the putting together of the ideas and theories of our home-and of the theories of a bridge m which the stimulations of the West East, North and South will be multiplied m a creative way, and he residua of the periods which retarded the Czech and the Slovak educations will be overcome quicker than it has been so far.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}