Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/2008 -
Studie Studies

(CZ) Vybrané psychologické souvislosti genderu v prostředí školní třídy
(EN) Selective Psychological Connections of Gender in the Environment of the School Class

Strana / Page: 337-349
Autor / Author: Janošová, P.
Klíčová slova / Key words: genderové stereotypy, genderová identita, mediální vliv, školní třída, vrstevnické vztahy, détské partnerské vztahy, šikana, sexuální obtěžování


Anotace:

Genderové stereotypy ovlivňují negativním způsobem osobnost dětí a sociální prostředí školní třídy. Jedná se především o neadekvátní sebepojetí a sebeprozívání dívek a chlapců, o časné zahajování neautentických partnerských vztahů a o genderové a sexuálné zaméřenou šikanu a její utajování. V textu je diskutován psychologický kontext uvedených jevů, včetně jejich souvislostí s mediálnéprezentovanými genderovými stereotypy.



Annotation:

Gender identity and its variability repre-sents one of the most important factors in the creation of children‘s classmate relation-ships from middle-school onwards. The preferred variant is the stereotypical model of girl and boy identity, moulded by the so-called „mainstream“ and presented through cultural politics designed for the young population. Pupils with gender identities that diverge from this stereotype are exposed in school conditions to the risk of low social status and ostracisation.
Identification with the established stere-otype is seemingly easy, but it is accompanied with a lack of self-knowledge and immaturity of personality. It can result in internalised problems in later years, dysphoric feelings, depression, a sense of inner emptiness and soon. Stereotypical gender identity is linked with the hegemony of masculinity and with the premature sexualisation of relationships between contemporaries. Negative consequences include sexual harassment, intolerance towards sexual minorities, bullying (often with a homophobic context) and also silence about bullying. These phenomena have been discovered and recorded as early as the first level of basic schools among boys and many girls. At the same time the period known as that of „sexual latency“ is becoming shorter among the youngest generation.
A deeper and more long-lasting cultivation of gender identity in pupils of both sexes can be achieved through the development of their rational and emotional reflexive intelligence. Openness to ones own experience combined with the tolerance of the social environment enhances a capacity for empathy with others and their non-standard behaviour and identities. The personality of the teacher and his or her capacity for reflection on his or her own experience and views, including gender aspects, plays a key role in this process.
The study offers a brief account of the deep psychological context of these phenomena and the reasons that sometimes block the efforts of teachers to cultivate the gender attitudes of their pupils. It also offers some ideas for work in the classroom.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}