(CZ) Nové profesní výzvy učitele po jmenování ředitelem školy
(EN) New Professional Challenges for the Teacher after Appointment as School Director
Autor / Author: Voda, J.
Klíčová slova / Key words: školský management, ředitel školy, začínající ředitel, kariéra, profesní dráha
school management, school director, school director at start of appointment, professional trajectory
V příspěvku upozorňujeme na specifické postavení ředitelů českých škol, u nichž je patrná nutnost obsáhnout profesní kompetence pro oblast výchovy a vzdělávání na jedné straně a způsobilosti v managementu školy na straně druhé. Tento přestup z jedné profese do druhé, často ze dne na den, představuje v kariéře učitele určité schizma, provázené mj. prožitky osamocenosti ve funkci a nepřipravenosti na nové role. Proto jsme naše zkoumání zaměřili k otázkám adaptace (kdysi) začínajících ředitelů na nové profesní odpovědnosti a výzvy. Pozornost jsme soustředili především na potenciální zdroje profesního rozvoje ředitele: 1. pedagogická zkušenost jako odrazový můstek k řešení manažerských problémů na úrovni školy, 2. představa efektivního manažera školy, 3. ředitelské vzory jako zdroj učení a nápodoby a 4. postoje k ředitelskému vzdělávání. Analýzou výpovědí našich respondentů v rámci skupinových rozhovorů jsme se pokusili přispět k rozšíření poznatků o složitém a závažném procesu stávání se ředitelem školy v kariéře učitele.
Annotation:
In this article we draw attention to the specific position of directors of Czech schools, among whom there is a clear need to possess professional competence in the field of teach¬ing on the one hand, and skills in management of the school on the other hand. This move from one profession to another, of en overnight, presents a certain schism in the career of a teacher, of en involving feelings of isolation in the job and lack of preparation for the new role. For this reason our study focused on questions of adaptation of (once) new directors to their new professional responsibilities and challenges. We concentrated out attention primarily on the potential sources for the professional development of the director: 1. Teaching experience as a springboard for the tackling of managerial prob¬lems at school level, 2. Idea of effective manager of school, 3. Director models as a source of learning and imitation and 4. Attitudes to education in directorship. On the basis of the answers of our respondents in group interviews we tried to increase knowledge of the complicated and difficult process ofbeinginga school director in a teacher's career.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: