Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2015 -
Výzkumná studie Research-orientated Study

(CZ) Nové profesní výzvy učitele po jmenování ředitelem školy
(EN) New Professional Challenges for the Teacher after Appointment as School Director

Strana / Page: 177-192
Autor / Author: Voda, J.
Klíčová slova / Key words: školský management, ředitel školy, začínající ředitel, kariéra, profesní dráha
school management, school director, school director at start of appointment, professional trajectory

Anotace:

V příspěvku upozorňujeme na specifické postavení ředitelů českých škol, u nichž je patrná nutnost obsáhnout profesní kompetence pro oblast výchovy a vzdělávání na jedné straně a způsobilosti v managementu školy na straně druhé. Tento přestup z jedné profese do druhé, často ze dne na den, představuje v kariéře učitele určité schizma, provázené mj. prožitky osamocenosti ve funkci a nepřipravenosti na nové role. Proto jsme naše zkoumání zaměřili k otázkám adaptace (kdysi) začínajících ředitelů na nové profesní odpovědnosti a výzvy. Pozornost jsme soustředili především na potenciální zdroje profesního rozvoje ředitele: 1. pedagogická zkušenost jako odrazový můstek k řešení manažerských problémů na úrovni školy, 2. představa efektivního manažera školy, 3. ředitelské vzory jako zdroj učení a nápodoby a 4. postoje k ředitelskému vzdělávání. Analýzou výpovědí našich respondentů v rámci skupinových rozhovorů jsme se pokusili přispět k rozšíření poznatků o složitém a závažném procesu stávání se ředitelem školy v kariéře učitele.



Annotation:

In this article we draw attention to the specific position of directors of Czech schools, among whom there is a clear need to possess professional competence in the field of teach¬ing on the one hand, and skills in management of the school on the other hand. This move from one profession to another, of en overnight, presents a certain schism in the career of a teacher, of en involving feelings of isolation in the job and lack of preparation for the new role. For this reason our study focused on questions of adaptation of (once) new directors to their new professional responsibilities and challenges. We concentrated out attention primarily on the potential sources for the professional development of the director: 1. Teaching experience as a springboard for the tackling of managerial prob¬lems at school level, 2. Idea of effective manager of school, 3. Director models as a source of learning and imitation and 4. Attitudes to education in directorship. On the basis of the answers of our respondents in group interviews we tried to increase knowledge of the complicated and difficult process ofbeinginga school director in a teacher's career.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}