(CZ) Chtěná a nechtěná profesní Já studentů 2. ročníku pedagogické fakulty
(EN) The Wanted and Unwanted Professional Self of Students in the Second Year of the Educational Faculty
Autor / Author: Pravdová, B.
Klíčová slova / Key words: sebepojetí, profesní sebepojetí, teorie možných Já, možná Já, chtěná Já, nechtěná Já, student pedagogické fakulty, volná výpověď, kvalitativní výzkum
self-concept, professional self-concept, theory of possible selves, possible selves, hope-for selves, unwanted selves, student of the faculty of education, free response, qualitative research
Výzkumná studie je věnována konceptu označovanému jako možná Já (Markus & Nurius, 1986; Erikson, 2007). Ten má svůj původ v sociálně-kognitivni psychologii a je odvozován ze sebepojetí jako dynamického, komplexního, kontextově interaktivního systému, který se vyvíjí. Na základě analýz volných výpovědí 194 studentů 2. ročníku Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity bylo zjištěno, že studenti, jsou-li dotázáni na to, jak vnímají sebe sama v roli učitele, spontánně včleňují do svého profesního sebepojetí i tzv. možná Já. Studie si klade za cíl přiblížit způsob, jímž studenti na počátku pregraduální přípravy uvažují o sobě v roli učitele, které své představy spojené s budoucím vývojem v profesi učitele považují za žádoucí či chtěné, a kterým se naopak chtějí vyvarovat.
Annotation:
The research study is devoted to a concept characterised as the potential self (Markus & Nurius, 1986; Erikson, 2007). The concept has its origin in social cognitive psycho¬logy and is derivedfom self-conception as a dynamic, complex, contextually interactive system that develops. On the basis of analysis of the free responses of 194 students in their second year at the Education Faculty of Masaryk University it was found that when asked about how they see themselves in the role of teacher, students spontaneously incorporate what is known as their potential self in their professional self-conception. The study aims to identify the way in which students at the start ofpre-graduate training think of themselves in the role of the teacher, which of their ideas associated with future development in the profession of teacher they regard as desirable or wanted, or by contrast which they want to avoid.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: